;

Jumaat, Januari 08, 2010

Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah vol (2)

 

Perjalanan dan perhubungan :

Syeikh Abu Ghuddah telah menjelajah ke negara-negara berikut:

Algeria, Bahrain, Britain, Brunei, Kanada, Mesir, Perancis, Jerman, Belanda, India, Indonesia, Iran, Iraq, Itali, Jordan, Kuwait, Lubnan, Malaysia, Maghribi, Pakistan, Palestin ( sebelum 1948), Qatar, Somalia, Afrika Selatan, Sudan, Switzerland, Tunisia, Turki, Emiriah Arab Bersatu, Amerika Syarikat, Uzbekistan, dan The Vatican.

Dalam perjalanan tersebut, beliau telah melawat berbagai perpustakaan dan bertemu dengan ulama negara-negara tersebut, serta memenuhi undangan ceramah dan bertukar pengetahuan dengan mahasiswa dan cendiakawan. Sebagai hasil daripada banyak kunjungan ke India dan Pakistan, dan melalui pelbagai traktat-traktat dan buku-buku yang telah ditulis dan diterbitkan, beliau mampu membawa banyak pengetahuan daripada anak benua India sendiri kepada ulama-ulama Arab.

Di antara ulama terkemuka yang beliau temui di negara-negara itu ialah:

Syaikh Habib al-Rahman al-Azami (1319-1412/1900-1992) Seorang sarjana besar dalam bidang Hadis, Fiqh, biografi, dan sejarah.

Mohammad Shaikh Abdul Rashid al-No'mani (lahir 1333/1914) Seorang sarjana besar dalam bidang Hadis dan Fiqh tinggal di Karachi, Pakistan.

Shaikh Muhammad Syafi '(1314-1396/1896-1976) Seorang sarjana besar ilmu dalam ilmu tafsir, hadis dan Fiqh dan merupakan Mufti Pakistan, dan ayah dari dua besar ulama kontemporari; Hakim Shaikh Muhammad Taqi Uthmaniyyah dan Shaikh Mohammad Rafi' Uthmaniyyah.

image

Mufti Ateeq al-Rahman (meninggal 1404/1984), beliau merupakan Mufti Delhi.

Shaikh Mohammad Mohammad Yahya bin Zakaria al-Kandahlawi (1315-1402/1896-1982) Seorang sarjana besar dalam bidang Hadis dan Fiqh Hanafi yang tinggal kemudiannya di Madinah.

Shaikh Muhammad bin Mohammad Yosuf Elias al-Kandahlawi (1332-1384/1913-1964) Pemimpin Tabligh-e Jamat di Pakistan dan seorang sarjana hadis dan fiqh.

Shaikh Muhammad Yosuf al-Banuri (1326-1397/1908-1977) Seorang sarjana besar dalam ilmu tafsir, hadis, Fiqh, dan sastra Arab dan penyair.

Manzoor Shaikh Ahmad Uthmaniyyah (1310-1394 / 1895-1974) Seorang sarjana besar fiqh dan seorang yang ahli tentang ilmu hadis. Shaikh menerbitkan salah satu bukunya iaitu "Qawa'id fi Uluum al-Hadith" (kaedah-kaedah di dalam ilmu hadis) yang meliputi Hadis 'bukti-bukti daripada Fiqih Hanafi.

Abu Syaikh Mahmoud al-Wafa al-Afghani Shah (1310-1395/1891/1975) Salah seorang ulama besar abad ini dan pakar dalam kebanyakan daripada ilmu-ilmu Islam; Hadis, Fundamentals of Fiqh, Fiqh dan perbandingan Fiqh, yang mengedit dan menerbitkan banyak manuskrip.

Shaikh Abu al-A'la al-Maududi (1321-1399/1902-1979) Pengasas gerakan Islam di anak benua dan pemimpin Jamat-e Islami Pakistan. Seorang pemikir Islam besar dan pengarang dari banyak buku termasuk penterjemahan makna Al-Quran dan Tafsir.

Shaikh Abu al-Hasan Ali al-Nadwi (1332-1420/1913-2000). Seorang teman dekat Syaikh Abdul Fattah dan pendidik besar serta  sarjana yang menyelia Nadwat al-Ulama di Lucknow; India institut yang paling penting untuk pengajian Islam dan Bahasa Arab. Seorang pemimpin Islam berpengalaman di India dan Allah s.w.t. memberkati nya dengan hikmat, pengetahuan dan cinta dan rasa hormat daripada masyarakat. Sebagai penduduk asli di kejauhan India yang berketurunan Arab,beliau menulis karya-karya sastera Arab yang lebih baik daripada ramai orang Arab lain.

image

Kilasan mengenai watak beliau:

Kehebatan Shaikh boleh dicontohkan dengan watak yang berbeza yang menggabungkan seorang sarjana serta seorang ’Mujahid’. Pengetahuan-Nya dalam lingkup yang luas dan mendalam dalam pemahaman terutama dalam bidang Fiqh , Tafsir (penafsiran Al-Quran), Adab, tata bahasa Arab dan sastera, sejarah, bibliografi, sosiologi, dan psikologi. Beliau seorang yang Cintakan dan ambil berat terhadap bangsa dan kemanusiaan Islam.Beliau juga diberkahi Allah s.w.t. dengan kebijaksanaan dalam memahami cabaran yang dihadapi umat Islam. Beliau seorang yang sopan dan lembut dalam tutur katanya, dan ketika beliau berbicara, maka air matanya akan mengalir dengan penuh ketulusan dan kerendahan hati daripada hatinya untuk menyentuh hati para pendengar yang akan menimbulkan cinta, rasa hormat dan kepercayaan. Beliau juga seorang yang punyai kecerdasan yang menakjubkan hingga ramai teman-teman dan musuhnya selalu hadir dalam ceramah dan pidato yang beliau sampaikan.

Beliau adalah seorang pengikut setia Imam Abu Hanifah dan turut menghormati kepada semua sarjana Muslim yang terlepas daripada mazhab pemikiran mereka.

Dia adalah seorang sarjana praktikal tinggal waktunya, jauh dari keganasan, dan tidak akan bersikap diam atau mudah dipermainkan. Dia akan selalu menilai hal-hal yang terang dalam Syariah dan mengajarkan murid-muridnya untuk melakukan hal yang sama. Contohnyai adalah sikap beliau terhadap ulama besar, Imam Ibnu Taimiyah. Walaupun Syaikh Muhammad Zahid al-Kawthari membuat ucapan yang pedas terhadap Ibnu Taimiyah dan meskipun Shaikh Abdul Fattah (Abu Ghuddah) tinggal dan mengajar di Syria dalam suatu persekitaran yang sangat banyak memusuhi Ibnu Taimiyah, namun beliau akan berbicara masing-masing secara adil tentang diri beliau (al-Imam) yang menunjukkan aspek-aspek positif dalam karya-karyanya dan kehidupannya .

Keluarganya:

Pada tahun 1951, Syaikh berkahwin dengan Puan Fatimah al-Hashimi yang berusia 16 tahun; perkahwinannya adalah ikatan yang ideal yang dibina di atas cinta, rasa hormat, dan dedikasi demi Allah s.w.t. semata-mata. Sekitar umur 46 tahun, Puan Al-Hashimi lebih daripada seorang isteri; ia adalah seorang konselor, seorang pembantu, seorang setiausaha, seorang pembaca, dan penyelidik. Dia mengurus segala sesuatu di sekitar Shaikh untuk membolehkan dia untuk mendedikasikan seluruh waktunya untuk melayani agama Islam. Selama sakit ia selalu di sampingnya membantu tanpa ragu atau aduan.

Shaikh meninggalkan sebelas anak, tiga putra dan delapan putri sebagai berikut:

1. Mohammad Wahid lahir pada 1372/1952 memegang BSc di teknik sipil dan MBA di University of Toronto. Saat ini, dia tinggal di Toronto, Kanada di mana beliau aktif dalam kegiatan Islam. Beliau berkahwin dan mempunyai empat anak laki-laki; Abdul Fattah, Ibrahim, Husain, dan Salem.

2. Mrs Maimona lahir pada 1373/1953 berkahwin dengan Farouk Abu Touk seorang jurutera awam yang berasal dari Hama, Syria saat ini tinggal di Mekah. Mereka punya 8 anak.

3. Puan Aisha lahir pada 1375/1955 berkahwin dengan Murad-Agha Salah seorang jurutera awam yang berasal dari Hama, Syria saat ini tinggal di Vancouver, Kanada. Mereka mempunyai 7 anak-anak.

4. Dr Ayamn lahir pada 1376/1956 adalah kardiologist terlatih di Regina, Kanada. Beliau berkahwin dan mempunyai 5 anak.

5. Puan Fathimah lahir pada 1377/1957 tinggal di Riyadh, Arab Saudi. Dia mempunyai 4 anak daripada suaminya Ahmad al-Amiri.

6. Puan Hala lahir pada 1378/1958 dan berkahwin dengan Abdullah Masri seorang jurutera awam dari Aleppo, saat ini mereka tinggal di Toronto, Kanada. Mereka mempunyai 7 anak-anak.

7. Puan Hasna 'lahir pada tahun 1381/1961 dan berkahwin dengan Dr Bashar Abu Touk seorang pakar bedah pediatrik berasal dari Hama, Syria saat ini tinggal di Riyadh. Mereka mempunyai 6 orang anak.

8. Puan Lubaba lahir pada 1385/1965 berkahwin dengan Omar Akhras seorang jurutera elektrik berasal dari Aleppo dan saat ini tinggal di Toronto. Mereka memiliki 4 anak.

9. Puan Omama lahir pada 1391/1971 berkahwin dengan Dr Abdullah Abu Touk pakar bedah gigi berasal dari Hama, Syria dan saat ini bekerja di Jeddah, Arab Saudi. Mereka mempunyai 3 anak.

10. Syeikh Salman dilahirkan di 1392/1972 dan pemegang MA dalam hadis dari Imam Muhammad bin Saud Islamic University. Saat ini bekerja sebagai penyelidik di Dewan Fiqih Islam, Jeddah.

11. Puan Jomana lahir pada 1396/1974 di Yaser Ka'dan dan berkahwin dengan jurutera kimia berasal dari Aleppo dan saat ini sedang bekerja di Amerika Syarikat. Mereka mempunyai dua anak.

Shaikh mempunyai dua saudara laki-laki dan dua saudara perempuan sebagai berikut:

• Mr Abdul Kareem (-1404/-1984)-Saudara tertua yang bekerja sebagai penjaga di kilang minyak. Dia meninggalkan 10 anak di antara mereka Dr Abdul Sattar yang memegang PhD dalam bidang Fiqh daripada al-Azhar dan saat ini bekerja sebagai perunding di DALLAH Fiqh al-Barakah kumpulan kewangan di Jeddah.

image

• Mr Abdul Ghani (-1393/-1973). Walaupun pedagang tekstil di Aleppo, Abdul Ghani adalah berpendidikan baik dan laki-laki yang soleh. Dia meninggalkan 9 anak-anak di antara mereka Dr Hasan yang memegang PhD di bidang Fiqh Islam dan saat ini mengajar di King Saud University, Riyadh.

• Puan Sharifa lahir di, janda dari Mr Mohammad Salem Birakdar. Mereka punya 8 anak di antara mereka Mr Abdul Moti, seorang pengusaha di Aleppo.

• Mrs Na'eema lahir di, berkahwin dengan Ali Khayata. Mereka memiliki 5 anak di antara mereka Mahmoud seorang industrialis di Aleppo.


Shaikh mempunyai dua saudara laki-laki iaitu:

1. Dr Ali al-Hashimi lahir pada dan mendapat gelaran PhD dalam sastera Arab daripada Kaherah University dan penulis sejumlah buku dalam Bahasa Arab pelajaran sastera dan Islam. Saat ini tinggal di Riyadh, dan dia memiliki 8 anak-anak.

2. Dr Adel Al-Hashimi lahir pada dan gelar PhD dalam sastera Arab daripada Mosul University dan penulis sejumlah buku dalam Bahasa Arab pelajaran sastera dan Islam. Saat ini tinggal di Emiriah Arab, dan ia memiliki 5 anak-anak.

Kembali ke Syria:

Pada tahun 1995, Presiden Asad daripada Syria menjemput Shaikh untuk kembali ke Syria dan bertemu dengannya. Shaikh kembali semula pada Disember 1995 dan telah menjadi berita utama di Syria selama beberapa hari, dan disambut dengan sukacita dan kegembiraan oleh masyarakat Syria. mereka senang melihat beliau kembali di antara mereka. Pertemuan dengan Presiden Asad tidak dapat dijalankan atas sebab-sebab tertentu. Meskipun begitu, pegawai lain telah bertemu dengan Syaikh dalam suasana yang sangat ramah dan baik.

Penyakit dan pemergian beliau:

Pada tahun 1973, Syaikh menderita serangan jantung dan dirawat di rumah sakit selama beberapa minggu, berbaki untuk sisa hidupnya, serta kejadian tersebut telah berlaku beberapa tahun , namun keadaan hatinya sudah stabil kembali.

Pada tahun 1989 Syaikh mengalami kemerosotan dalam penglihatannya dan doktor di Rumah Sakit Mata Raja Khalid mendiagnosisnya sebagai degenerasi makula dan mencadangkan rawatan laser retina. Pengubatan tersebut tidak begitu berjaya tetapi mampu menghentikan penyebaran penyakit secara lebih parah. Pada akhir tahun 1996 bersamaan bulan Syaaban 1417 H, pemandangan Shaikh semakin kabur dan beliau memutuskan untuk pergi ke Riyadh untuk menerima rawatan di Hospital Mata Raja Khalid. Beliau berkata, operasi laser tidak mungkin berjaya dan mengakibatkan sakit kepala dan bakal memutuskan urat di matanya. Di bulan Ramadan Shaikh ditahan di Rumah Sakit Spesialis Raja Faisal. Beliau mengadu sakit perut dan berlaku pendarahan. Keadaannya semakin parah dan beliau meninggal di Riyadh pada awal hari Minggu tanggal 9 Syawal 1417 bersamaan 16 Februari 1997. Beliau dikebumikan di al-Baqi ' tempat pengkebumian di Madinah selepas solat Isyak dari 10 Syawal 1417. Muslim di seluruh dunia meratapi pemergian beliau baik di Makkah, Madinah, Aleppo, Istanbul, Luknow, Beirut, dan Rabat, dan kehilangan itu dirasakan di antara pemergian yang paling berharga di antara para cendekiawan dan mahasiswa Islam.

Semoga Allah limpahkan rahmat-Nya kepadanya, pahala kepadanya melimpah, dan menempatkannya dengan para nabi dan orang-orang yang benar kerana beliau mencintai mereka dan, dan tinggal bersama mereka selama hidupnya yang panjang. Amiin Ya Rabbal a’lamiin.

Al-Fatihah buat Allahyarham…

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita