;

Jumaat, Mac 05, 2010

Nie sebab Bapak tak Bayar Harga Teh laa…

 

Kopi

Al-Kisahnya dua orang anak-beranak bercita-cita untuk insaf.

Si ayah dan si anak mempunyai tabiat yang sama, iaitu suka menipu dan berbohong.

Lalu, pada satu hari, si ayah berkata kepada anaknya, “Man, bapak rasa kita kena berhenti daripada perbuatan buruk kita nie..sampai bila kita hendak berbohong dan menipu sahaja”.

Si anak yang melihat sedikit  keikhlasan yang terbit daripada wajah ayahnya itu menjawab sambil tersenyum, Em, betul juga kata bapak tue, sampai bila kan kita macam nie”.

lalu ditanya pula kepada ayahnya, “Bagaimana kita hendak insaf bapak…ada bapak terfikir apa-apa cara ke?”.

Si ayah termenung seketika, mencari jalan bagaimana untuk mereka merungkaikan masalah tersebut. Selang beberapa masa, si ayah tersenyum kerana beliau sudah mendapat satu jalan. Maka, beliau berkata kepada anaknya, “Begini Man, kita pergi ke sebatang sungai, dan kita terjun ke dalam sungai tersebut. Apabila kita naik ke permukaan air, maka secara langsung kita perlu dan mesti insaf, setuju?” si ayah mendapatkan pandangan anaknya.

Si anak berkata “Kalau begitu cadangan bapak, Man setuju aje”.

Lalu kedua-dua mereka pergilah ke sebatang sungai dan bersedia untuk menginsafi diri yang telah sekian lama menjadikan berbohong dan menipu sebagai hobi mereka.

Maka, si ayah mengambil keputusan untuk terjun terlebih dahulu dan meminta si anaknya untuk tunggu sehingga beliau kembali ke permukaan air semula.

Tatkala si ayah terjun, kakinya pula terlekat pada seketul batu..maka, beliau mengambil masa yang agak lama untuk melepaskan kakinya yang tersepit di celahan batu itu tadi.

Setelah timbul, si anak yang agak kehairanan kerana masa yang lama yang diperlukan oleh ayahnya untuk timbul itu bertanya, “Em, kenapa ayah lama sangat kat dalam air tue?”.

Lalu si ayah dengan selambanya menjawab, Takdelah..ayah minum teh kat bawah tadi, tue yang lama sikit tue”.

Terkejut si anak dengan jawapan yang diberikan ayahnya…Ingatkan dah insaf,rupanya masih terus lagi dengan perangainya.

Sekarang, tiba giliran si anak pula untuk terjun dan seterusnya kembali dengan azam baru, iaitu insaf daripada perbuatan yang telah sekian lama dilakukan.

Maka, terjunlah si anak dengan penuh semangat…namun, malang pula nasibnya kerana kepalanya pula terhantuk pada sebuah batu yang berada di dalam sungai tersbut.

Mak, dengan cepat dia kembali ke permukaan air sambil memegang kepalanya yang berdarah kerana terhantuk sebentar tadi.

Pada kali ini, si ayah yang  melihat anaknya agak kesakitan itu bertanya, “Kau nie kenapa, tiba-tiba saja berdarah kepala nie?’

Maka, si anak juga dengan selambanya menjawab, Nie ayah la punya pasal, sape suruh minum teh tak bayar, dah saya kena hentam”.

Maka, tepuk dahi la si ayah, sebab anaknya juga tak insaf lagi rupanya!

Begitulah ceritanya.

Kesimpulannya, kita harus punyai azam yang kuat untuk berubah, jangan hanya hangat-hangat tahi ayam sahaja, kerana ianya tidak memberi sebarang faedah kepada kita. Apa yang penting, selagi dunia ini belum kiamat, maka peluang untuk bertaubat sentiasa terbuka. Dan yang paling penting, bertaubatlah dengan penuh keazaman untuk tidak kembali kepada kesalahan yang telah dilakukan serta mengotakan taubat yang telah dilafazkan. Moga-moga, kita menjadi golongan yang bertaqwa dan berjaya insyaAllah..Salam Ukhuwwah, salam juang!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita