;

Rabu, Mac 10, 2010

Semoga Allah s.w.t Memberkati dan Merahmati Roh beliau..Amiin

 

201031094748232621_5

Pemergian Al-Allamah Syaikuna Shaikh Mohammed Sayed  Tantawi  hafizahullah menjadi satu pemergian yang besar buat umat Islam.

Al-Shaikh telah banyak menyumbangkan idea dan sumbangan di dalam memartabatkan gerakan Sunni dengan wujudnya al-Azhar di Mesir, serta beliau  telah menulis sejumlah penulisan di dalam pelbagai bidang, termasuk menyiapkan 15 jilid tafsiran al-Quran setebal 7000 halaman bebas.

Sheikh Mohammed Sayed Tantawi, antara tokoh Islam Sunni yang senior di Mesir, telah menghadap Allah Rabbul ‘Izzati pada hari rabu, awal pagi 10 Mac 2010 tatkala di dalam lawatan beliau ke Arab Saudi .

Dalam umur 82 tahun, beliau telah banyak menyumbang tenaga terutama di dalam pembangunan Islam dan gerakan Sunnah di Mesir serta telah menjadi Syaikhul Azhar selama beberapa tahun.

Beliau juga dikenali sebagai ulama’ yang amat kuat membaca hingga separuh masanya di dalam satu hari dihabiskan dengan pembacaan dan begitulah rutinnya pada setiap hari.

Beliau yang sebelumnya pernah menjalani operasi jantung, telah diserang oleh serangan jantung ketika menaiki pesawat ingin pulang ke Mesir pada awal hari rabu, seperti yang diberitakan oleh stesen Televisyen tempatan di sini.

Beliau telah dimasukkan ke  hospital Amir Sultan di Riyadh yang mana para doktor di sana telah mengesahkan kesyahidan beliau.

Tubuhnya mungkin akan dihantar semula ke Kaherah pada hari Rabu malam, kata televisyen tempatan. Beliau juga dijangkakan akan dimakamkan di perkuburan  Baqi’ al-Gharqad yang berhampiran dengan Baginda sallallahu alaihi wasallam di Madinah al-Munawwarah.

Al-Fatihah buat rohnya..Moga mendapat tempat bersama para Auliyak Allah s.w.t di akhirat kelak.Amiin Ya Rabbal a’lamiiin.

 

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita