;

Rabu, September 22, 2010

3 golongan manusia


Manusia yang beruntung hidupnya adalah mereka yang sentiasa mendapat keberkatan dalam hidup.

Keberkatan itu pula sinonim dengan ketaqwaan kerana orang yang bertaqwa sentiasa beruntung hidupnya.

Itulah juga yang menjadi impian seluruh orang yang beriman termasuk sahabat-sahabat Nabi S.A.W walaupun mereka telah dijamin masuk syurga. Contohnya Saidina Umar Al-Khattab menyatakan kebimbangan beliau tatkala beliau menyatakan apabila semua orang masuk syurga dan hanya seorang yang tidak masuk syurga, maka beliau bimbangi beliaulah yang seorang itu.

Lihatlah kehebatan iman dan ketaqwaan seorang sahabat..Walaupun Nabi S.A.W sudah menjamin dengan jaminan syurga, namun beliau sentiasa memuhasabah diri.

Begitu juga dengan sahabat yang lain..Saidina Abu Bakar al-Siddiq contohnya, tatkala beliau bersolat, keluar bau hangit seakan-akan terbakar daripada hatinya. Melambangkan hebatnya keimanan dan kekhusyukan beliau.

Begitu juga dengan Saidina Ali K.W.J, beliau mengambil air wudhuk sehingga pengsan kerana perasaan takutnya kepada Allah S.W.T.

Alangkah seronoknya jika kita juga memiliki keimanan seperti mereka.

Pada posting kali ini, penulis ingin berkongsi mengenai tiga jenis perangai manusia.

Manusia pertama adalah seumpama tanah .Walaupun hujan agak jarang turun contohnya, namun tanahr ini akan cepat-cepat mengambil manafaat dengan air hujan tadi lalu menumbuhkan buahan yang menjadi manafaat untuk manusia.

Golongan manusia kedua pula adalah seumpama batu-batuan dan pasir..Walaupun hujan selalu turun, namun tidak ada apa-apa perubahan yang berlaku. batuan tadi tetap kekal sebagai batuan tidak tidak menumbuhkan sesuatu yang bermanafaat seperti buah dan sebagainya.

Manakala golongan manusia ketiga pula diibaratkan sebagai air kolam/tasik yang bertakung. Keadaan air ini tetap akan kekal sebagai air dan tidak membuahkn apa-apa hasil yang lain. Apabila hujan turun, air tadi hanyalah akan bertambah, namun tidak ada apa-apa perubahan yang berlaku.

Sidang pembaca yang budiman,

Tiga analogi di atas sangat sesuai untuk dijadikan panduan dalam kehidupan kita.

Golongan pertama yang diibaratkan seperti tanah tadi adalah golongan yang paling baik dan kehidupan mereka di atas muka bumi tidak sia-sia. Hubungan mereka dengan Allah S.W.T dan manusia tidak sama sekali disiakan, Bahkan mereka cuba untuk menjadi Mukmin yang terbaik. Segala ilmu yang dipelajari tidak hanya disimpan, namun ianya digunakan sebaik-baiknya untuk dimafaatkan dan dimakmurkan kepada manusia. Inilah golongan yang berjaya dan beruntung.

Golongan yang kedua pula adalah golongan yang hidupnya tidak mendapat apa-apa manafaat. Sudahlah mereka tidak mahu menerima nasihat, malahan mereka dengan keras hati menolak dan menghina pula golongan yang ingin membawa mereka ke jalan yang benar.Golongan inilah yang diumpamakan sebagai batuan dan pepasir yang tidak membawa apa-apa manafaat walaupun hujan kerap turun menyirami mereka.. Golongan ini hanya memberikan kesusahan kepada masyarakat kerana mereka tidak mampu dan mahu membawa apa-apa perubahan kepada masyarakat keran disebabkan sifat ego yang ada pada mereka.

Ini boleh difahami daripada ingatan Nabi S.A.W yang berbunyi:

الرياء بطر الحق وغمط الناس

"Riya' itu adalah menolak / membelakangkan kebenaran dan mempersenda/tidak memandang baik mereka yang membawa kebenaran tersebut'

Seterusnya, golongan yang ketiga pula adalah golongan yang diumpamakan sebagai air yang bertakung. Mereka ini diberi nasihat agama, bahkan mungkin menghadiri majlis pengajian ilmu serta mendengar nasihat agama. Namun, apa yang mereka dengar itu hanyalah ibarat mencurah air di daun keladi. Hanya menerima nasihat, namun tidak berubah dan tidak ingin melakukan perubahan. Jika mereka melihat kemungkaran yang berlaku di sekeliling mereka, mereka hanyalah melihat sahaja serta menyerahkan kepada orang lain untuk menyelesaikannya. Golongan ini walaupun tidak menentang Dakwah Islamiyyah itu contohnya, namun kehadiran mereka juga seolah-olah tidak dirasai oleh masyarakat, kerana mereka menjadi golongan yang tidak ada sensitiviti dan kesedaran untuk membangunkan ummah dengan wasilah Islam yang syumul.

Maka, terpulanglah kepada kita untuk memilih golongan yang mana. Bersama-samalah kita koreksi dan muhasabah diri kita agar berjaya menjadi golongan yang diumpamakan seperti tanah itu tadi. Walaupun kia tidak punyai kelebihan yang banyak, ataupun mungkin kita tidak dikenal dan disanjung di dalam masyarakat, namun kehadiran kita membawa erti yang besar kepada Dakwah Islamiyyah. InsyaAllah, apabila kita telah pergi kelak, masyarakat pastinya akan mengenang dan menyedari apa yang kita lakukan.

Hidup ini bukan satu kemuliaan, Bukan juga satu sanjungan, Bahkan hidup ini untuk menanam kebaikan, Yang hasilnya untuk dituai di akhirat, demi menebus syurga yang Abadi.

Wallahua'lam..

Al-Faqir Ilallah:

Syeikh Muhd Mujahid Sikh Nawawi,
Tahun 3, Takhassus Qiraat Shoubra Qahirah.

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita