;

Khamis, Ogos 06, 2009

Kisah Fitnah Kepada Saidatina Aisyah-Satu Pengajaran.

Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).

Ayat 11 dalam surah al-Nur di atas merupakan asbab penurunan ke atas kisah fitnah yang berlaku kepada Saidatina Aisyah R.A.

Kisah ini merupakan satu catatan sejarah yang penting di dalam sirah kerana ia memberikan satu bentuk Fiqh yang memberi pengajaran bahawa pentingnya kita sebagai aktivis dakwah untuk mengelak sebarang fitnah.

Kisah yang masyhur ini adalah merupakan fitnah yang berlaku kepada Ummul Mukminin sendiri iaitu saidatina Aisyah r.a. yang telah dituduh bermukah dengan Safwan Muattal al-Sullami, yang secara langsung mengikuti tentera Islam yang baru saja pulang daripada sebuah peperangan bersama Saidatina Aisyah menuju ke Mekah.

Ia berlaku tatkala tentera Islam berehat untuk melepaskan penat dan lelah dalam perljalanan yang agak panjang untuk menuju ke Mekah. Saidatina Aisyah r.a pula diusung di dalam sebuah usungan tertutup dan dibawa oleh beberapa orang sahabat.

Pada ketika itu, Saidatina Aisyah terasa ingin menunaikan hajatnya, lalu beliau keluar daripada usungan dan pergi ke satu tempat yang terlindung untuk menunaikan hajatnya. Pergi dan pulangnya beliau disedari oleh tentera Islam yang sedang berehat. Mereka berasa lega.

Kemudian, Saidatina Aisyah terasa rantainya tidak ada dan menyangka mungkin terjatuh sewaktu sedang menunaikan hajatnya. Lalu beliau keluar semula untuk mengambil rantainya yang terjatuh tadi. Keluarnya pada kali ini tidak disedari oleh sesiapa pun.

Sampai waktu berangkat, mereka terus mengangkat usungan tanpa mengetahui bahawa Saidatina Aisyah r.a. tiada di dalam usungan lalu mereka terus berlalu. daripada peristiwa inidiketahui bahawa Saidatina Aisyah r.a. adalah seorang yang ringan tubuhnya.

Maka, apabila Saidatina Aisyah kembali ke tempatnya, beliau mendapati semua orang telah tiada. lalu, beliau pun hanay duduk menunggu di tepi jalan sahaja.

Kebetulan tidak berapa lama kemudian, salah seorang sahabat Nabi yang turut terlibat di dalam rombongan itu melintasi kawasan itu. Beliau adalah Safwan Muattal al-Sullami, dan beliau agak ketinggalan di belakang.

Maka, beliau mendapati isteri rasulullah S.A.W. berada di situ, lalu menjemputnya untuk naik ke pelana kudanya untuk dibawa ke Mekah. Mereka tidak langsung bercakap di sepanjang perjalanan kerana Safwan mengetahui bahawa yang bersamanya adalah Ummul Mukminin.

Di Mekah, kecoh apabila Aisyah didapati tiada di dalam usungan. Mereka igngin mencarinya tetapi tiba-tiba Aisyah muncul di tengah-tengah kekecohan itu kerana beliau telahpun sampai ke Mekah bersama Safwan.

Tatkala itulah mula terdengar suara-suara sumbang dan fitnah bahawa isteri rasulullah S.A.W. telah berdua-duaan dengan Safwan. Ada yang kasihan, tidak kurang juga yang menyindir. Alangkah sedihnya Sadatina Aisyah apabila mengetahui keadaan itu. Dirinya begitu dipersalahkan tanpa sempat diberi peluang untuk membela diri.

Begitu sedih, Saidatina Aisyah terus berlari menuju ke rumah bapa ibunya dan mengurung diri selama sebulan di situ kerana terlalu sedih dan kecewa.

Berita itu, kemudiannya sampai ke telinga rasulullah S.A.W. sendiri. baginda juga begitu sedih serta hampir tidak tahu apa yang patut dibuat. Baginda sempat membuat perjumpaan dengan Saidina Ali K.W.J, Saidina Zaid bin Thabit, Mirarah, dan beberapa sahabat yang lain untuk berbincang apa yang patut dibuat. Kebanyakannya memberi pendapat supaya dikenakan hukuman yang sewajarnya kerana mereka telah melakukan perkara yang tidak elok dan menjatuhkan maruah Islam sendiri.

Maka, Allah S.W.T. yang maha mengetahui telah menurunkan wahyu setelah sebulan lamanya kekusutan yang menimpa Aisyah dan Rasulullah sendiri.

Rasulullah S.A.W. sangat bergembira dengan jawapan daripada Allah S.W.T. itu, lalu dengan segera menuju ke rumah mertua baginda untuk menyampaikan khabar gembira itu kepada isteri baginda yang disayangi.

Maka, terlepaslah Saidatina Aisyah daripada fitnah yang menimpa dirinya. Satu hari yang begitu gembira, menyatukan di antara rasulullah dan Saidatina Aisyah setelah sebulan terpisah.

Maka, setelah disiasat, maka terbongkaralah perancangan jahat mereka-mereka yang dengki dengan perjuangan Islam. Tiga orang yang bertanggungjawab memulakan dan membesar-besarkan fitnah itu di kalangan penduduk Mekah. Dua orang lelaki dan seorang perempuan iaitu, Hassan bin Thabit, Mistah, dan Imraah binti Asyaraf al-Quraisyi, dsalah seorang wanita daripada kaum Quraisy. Maka, mereka telah dikenakan hukuman Qazaf, 80 sebatan kerana menuduh orang berzina.

Akhirnya,lenyaplah fitnah itu.

Teman-teman sekelian, dalam kehidupan kita sehari-harian, kita harus sentiasa berwaspada dengan musuh-musuh Islam yang sentiasa cemburu dengan perjuangan Islam. Kita harus sedar bahawa tugas menyebarkan risalah Islam ini bukannya mudah, kerana sebgala bentuk ekpayahan dan kehinaan telah dirasai oleh rasulullah S.A.W. sendiri. Baginda telah merasainya terlebih dahulu!

Kita harus terlebih dahulu menghindarkan fitnah daripada diri kita. Kita harus jelas bahawa sebahagian isu yang melanda masyarakat hari ini adalah krisis identiti sendiri. Umat Islam seolah-olah terumbang-ambing dan tercari-cari apakah identiti mereka sebenarnya. Maka, kitalah yang perlu menjadi juru pandu agar mereka menemui semula khazanah tersebut. namun, jika diri kita rosak dengan krisis akhlak. kepimpinan, dan sebagainya, maka kitalah yang perlu dipersalahkan kerana kitalah yang menimbulkan fitnah di dalam masyarakat!.

ٍSabda rasulullah S.A.W. yang bermaksud;

"Hikmah itu adalah khazanah umat Islam yang telah hilang, maka barangsiapa yang menumpainya, maka dialah yang berhak ke atasnya".

Hayatilah bulan Syaaban yang sedang berlalu ini dan isinya dengan kebaikan dan kebajikan yang sebanyak-banyaknya. Kekangi nafsu kita dengan banyak mengingati Allah dan memikirkan masa depan Ummah. Sesungguhnya Ummah yang bakal lahir dicorak dengan Ummah yang ada pada masa sekarang. Mereka menjadi cerminan kepada generasi masa hadapan. Semoga bulan Sya'aban yang sedang kita lalui dan medan Ramadhan yang akan kita tempuhi bakal mendidik dan mentarbiyyah jiwa kita untuk terus berjuang demi menegakkan Islam yang tercinta.

Firman Allah S.W.T. di dalam surah al-Saaf ayat 11-13 yang bermaksud;

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.

Wallahua'lam...

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita