;

Jumaat, Ogos 14, 2009

Muhasabah melalui kesan penjajahan Tartar!






Beberapa hari lepas, sewaktu berlangsungnya Ekspo Gempak PMRAM atau ringkasnya EGP' 09 Hayyul Asyir, Qahirah, Mesir ini, Satu forum telah diadakan bersempena dengan EGP tersebut. Menariknya , ia telah mengupas satu isu yang jarang sekali dikupas sebelum ini, dan penulis kira ianya telah membuka satu medium baru terhadap minda masyarakat atau mahasiswa hari ini iaitu Impak dan Impliksai penjajahan Tartar ke atas dunia Islam.

Sebenarnya, Penjajahan Tartar merupakan satu episod keruntuhan dan kebangkitan semula masyarakat Islam di waktu pemerintahan Kerajaan Abbasiyah yang cukup terkenal pada ketika itu. Secara asasnya, proses ini telah melibatkan pergolakan yang berlaku ke atas tiga buah blok kerajaan iaitu Kerajaan al-Khawarizmiah, Kerajaan al-Ayyubiah dan kerajaan Abbasiyah sendiri.

Namun, pengajaran yang menarik yang ingin penulis kongsikan dalam ruangan ini adalah bagaimana pemerintah Tartar, iaitu Gengkhiz Khan, dan juga keturunannya seperti Hulago yang memerintah tentera Tartar, digambarkan sebagai simbol kekuatan yang sangat dahsyat sehingga ditakuti oleh segenap pelusuk dunia. Bahkan,sejarah menggambarkan sekiranya Gengkhiz Khan ini meminta untuk rakyat menyembamkan muka mereka ke tanah,serta tidak diangkat untuk dipancung, maka mereka akan menurutinya dengan patuh. Betapa gerunnya merteka kepada pemerintah Tartar ini. Inilah yang menyebabkan kekuatan timbul kepada mereka seterusnya melakukan satu episod penjajahan dahsyat ke atas dunia Islam di Iraq pada ketika itu sehingga dicatatkan di dalam sejarah bahawa laut Iraq tersebut menjadi hitam kerana kerana banyaknya khazanah-khazanah ilmu dihumbankan ke dalam laut yang asalnya adalah berwarna merah disebabkan oleh banyaknya mayat-mayat.

Zaman keruntuhan ini adalah disebabkan oleh satu faktor yang perlu dimuhasabah bersama oleh umat Islam iaitu faktor perpecahan. oleh kerana kerajaan Abbasiyah sedikit merasa tergugat dengan kemajuan yang dicapai lebih cepat oleh kerajaan Khawarizmiah yang juga merupakan kerajaan Islam pada ketika itu, manakala kerajaan Abbasiyah pula merasakan mereka lebih patut dihormati disebabkan mereka adalah pemerintahan pusat, maka mereka telahmengambil sikap tidak bekerjasama dengan Khawarizmiyyah ketika mereka diserang. Perpecahan besar inilah yang menyebabkan kerajaan Islam telah ditumpaskan.


Kerajaan Tartar bukanlah kerajaan yang bertamadun, malahan mereka penuh dengan kebobrokan akhlak dan sebagainya. Namun, mereka berjaya menumpaskan kerajaan Islam adalah kerana kepatuhan dan ketaatan yang sangat hebat kepada pemerintah mereka dan perpaduan yang telah ditunjukkan juga menyebabkan mereka menang. Umat Islam yang berpecah pada ketika itu punyai pertahanan yang cukup rapuh dan mudah ditumbangkan disebabkan mereka tidak bersatu.

Seterusnya, peranan ulamak pada ketika itu juga tidak digunakan dengan sebaiknya. Disebabkan mereka takut kepada kerajaan Tartar yang dilambangkan oleh masyarakat dunia sebagai sangat kejam dan kuat, menyebabkan mereka hilang keyakinan diri. Malahan, pada ketika itu, banyak pendapat-pendapat daripada para Ulamak yang tidak bersesuaian dengan keadaan umatnya sendiri. Di saat serangan tentera Tartar menghinggapi dunia Islam, para ulamak sibuk membincangkan mengenai hukum hubungan kelamin apabila lelaki masuk ke seluruh badan kerana tidak dapat kepuasan tanpa memikirkan sedikitpun mengenai serangan tentera Tartar tersebut. Akibatnya, kerajaan Islam mudah ditumbangkan.

Begitu juga, keadaan umat yang begitu tidak kuat dengan jatidiri dan kekuatan spritual telah memberikan sumbangan kepada keruntuhan keraajaan Islam. Bayangkanlah, arak diminum, pergaulan bebas juga turut menjadi agenda kehidupan. Perkara ini menyebabkan jatidiri masyarakat Islam sangat lemah dan mereka tidak mampu untuk memberikan sumbangan bagi mempertahankan negara mereka sendiri.

Hebatnya, penjajahan Tartar ini telah menyebabkan para ulamak mengeluarkan Fatwa agar berundur daripada pusat pemerintahan di Iraq untuk mencari perlindungan. Maka, timbullah seorang pembela yang menjadi titik permulaan kepada kebangkitan kembali kerajaan Islam Abbasiyyah pada Episod seterusnya iaitu Ibnu Taimiyyah yang mengeluarkan pendapatnya bahawa wajib berjihad untuk mempertahankan negara.

Setlah berlalu zaman keruntuhan, zaman kebangkitan kerajaan Islam ini telah ditakdirkan dengan lahirnya seorang panglima yang begitu hebat pemikiran dan baik akhlaknya.Beliau mendapat acuan pendidikan yang terbaik dan langsung daripada seorang Ulamak yang terkenal yang digelar sebagai Sultan al-Ulamak' iaitu Imam al-Izzuddin Abd Al-Salam, yang telah mendidik beliau daripada kecil lagi iaitulah Saifudin al-Qutuz.Perjumpaan pada setiap minggu dalam bentuk halaqah dan usrah bersama Saifuddin Qutuz serta beliau telah disuntik dengan semangat untuk membela Islam telah memberikan kekuatan dan jatidiri dalam diri beliau untuk berjuang. Semangat yang heat itu memberikan beliau satukeyakinan untuk menerima pelawaan menjadi pemerintah semata-mata untuk melawan Tartar.

Di saat tentera Tartar menyerang Syam, maka Saifudin Qutuz bersama beberapa orang panglima yang lain membina kekuatan di Mesir.Mereka telah mengambil muhasabah daripada kesan penjajahan Tartar dengan membina strategi yang terbaik. Saifudin al-Qutuz telah menitikberatkan soal perpaduan, strategi peperangan dan sebagainya. Institusi Ulamak turut diberikan tempat yang sewajarnya bahkan mereka disuntik dengan keyakinan untuk memberi Fatwa yang tepat dan betul. Perpecahan berdasarkan perasaan iri hati dan jatidiri masyarakat Islam dibina kembali. Tidak kekuasaan yang lebih hebat berbanding kekuasaaan Allah S.W.T. Maka, akhirnya, Islam telah menang dan bangkit kembali pada zaman Abbasiyah.


Sinopsis ringkas di atas mengambarkan kepada kita semua perlunya kita bersatu atas dasar aqidah yang kukuh.Perpecahan umat Islam yang berlaku pada hari ini adalah berpunca daripada lemahnya jatidiri mereka dan rapuhkan Aqidah mereka. Ideologi-ideologi dan pemikiran-pemikiran bahaya yang menular ke dalam masyarakat baik Liberal, Komunis, Kapitalis,Freemason dan sebagainya menjadi satu ancaman yang cukup besar kepada masyarakat. Ancaman-ancaman ini secara tidak langsung boleh mencampakkan kita kelembah kejahilan!

Apa yang penting, melalui hakikat penjajahan Tartar ini ke atas dunia Islam satu ketika dulu, kita amat dituntut untuk sentiasa mengenang sejarah masyarakat awal dan perjuangan mereka sebagai motivasi yang besar buat kita. Sedarlah, jika kita sentiasa lalai dan leka pada masa sekarang, generasi yang kita harapkan membawa obor Islam pastinya tidak akan mampu kita lahirkan.

Begitu juga, perjuangan Islam ini tutur perlu didokong dengan penuh kesungguhan biukan sahaja oleh golongan lelaki,tetapi juga golongan srikandi. Isteri Saifudin al-Qutuz yang bernama Juhana sendiri telah menunjukkan satu sikap yang sangat meyakinkan iaitu mara bersama-sama suaminya untuk berjihad di medan Anjalut dalam peperangan Tartar tersebut hingga beliau turut menemui syahid. Semangat inilah yang harus dihayati bersama oleh golongan muslimat yang menjadi sayap perjuangan kepada golongan muslimin sendiri.

Akhirnya, Marilah kita bersama-sama berdoa kepada Allah agar kita terus teguh untuk mendokong dan menyokong perjuangan Islam yang amat besar nilainya di sisi Allah s.w.t. ini. Amiin...Wallaua'lam.

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita