;

Isnin, Oktober 19, 2009

Jadikan diri Kunci Kebaikan.

Alhamdulillah, selaut kesyukuran kita ucapkan ke hadrat Allah s.w.t. kerana masih memberi peluang kepada kita selaku hamba untuk merasai nikmat hidup di atas muka bumi Allah s.w.t. yang tidak terhitung nikmatnya kepada kita ini, seterusnya kita dipilih pula oleh Allah s.w.t. untuk diberi nikmat Iman dan Islam yang mana tidak diberi melainkan kepada orang yang dikehendaki oleh-Nya.

Di dalam seharian kehidupan kita, kita tidak terlepas daripada bebanan dan taklifan hidup sebagai seorang hamba yang dikurniakan iman oleh Allah s.w.t. Ramai tidak menyedari bahawa kehidupan di atas muka bumi ini tidak semata-mata disediakan oleh Allah s.w.t. tanpa sebarang hadaf atau objektif, tetapi Allah s.w.t. menghendaki setiap hamba-Nya untuk menghargai hidup sebagai seorang hamba berpandukan wahyu al-Quran dan al-Sunnah yang mulia lagi agung.

Fenomena kebejatan akhlak dan aqidah yang melanda seluruh dunia islam hari ini sangat membimbangkn kita. Di Mesir umpamanya, doktrinisasi barat dan yahudi ini sangat dilihat berjaya merubah kehidupan masyarakat arab di sini. Baik pakaian, makanan seperti K.F.C dan Pepsi, coca-cola dan sebagainya, menjadi kehidupan mereka. Di salah sebuah lorong yang berdekatan dengan rumah penulis sendiri di Shoubra, Qahirah, sering menjadi tempat lepak muda-mudi terutama perempuan untuk menikmati rasa Pepsi dan Coca-cola. Di Cyber café begitu juga, tidak ada urusan ilmiah yang dibuat dengan kemudahan computer dan internet, tetapi mereka lebih suka memenuhi tempat tersebut untuk bermain game, tengok cerita dan ada yang ambil kesempatan (tengok bahan porno). Apa nak jadi tak tahulah!

Di Malaysia pun mungkin lebih kurang keadaannya.Tak perlulah penulis ulas panjang kerana ada perkara yang lebih penting untuk dikongsi di sini. Apa yang utama, kita mesti sentiasa ambil berat masalah-masalah yang berlaku disekeliling kita terutama yang melibatkan umat Islam itu sendiri.

Bagi kaum Yahudi laknatullah ‘alaih, mereka punyai tiga peranan utama yang ingin dijalankan terhadap umat Islam di seluruh dunia iaitu Komunisme, Sekularisme, Kristianisme..Cuba kita perhatikan pada tungku kaki tiga yang kita perhatikan di kampung-kampung, yang mana digunakan untuk memasak air , nasi dan sebagainya ketika kenduri yang besar. Jika salah satu kakinya dikeluarkan, sudah tentu periuk tidak mampu diletakkan dalam keadaan stabil. Begitu juga dengan matlamat yahudi ini, jika salah satu daripada matlamat mereka mampu dipatahkan, maka kekuatan mereka akan semakin lumpuh serta keadaan mereka tidak lagi stabil. Di sinilah peranan seluruh umat Islam perlu dimainkan. Jangan jadi golongan yang hanyut di dalam dunia fantasi ciptaan mereka sendiri!.

Tajuk di atas sesuai untuk mengambarkan diri kita sebenarnya. Kita sebagai orang Islam harus sedar bahawa peranan kita sangat besar. Maksudnya, kehidupan kita di atas muka bumi ini haruslah sentiasa memberi manafaat kepada diri kita dan orang lain. Di situ terbinanya peranan setiap ilmu yang kita pelajari. Apa gunanya kita diberi peluang hidup oleh Allah s.w.t. tetapi dalam masa yang sama kita tidak sedar atau buat-buat tidak sedar peranan kita sendiri!

Orang yang beruntung itu adalah orang yang sentiasa menginginkan dirinya menjadi punca kepada orang lain mendapat hidayah Allah s.w.t. Sekiranya aktiviti kita seharian tidak dipenuhi dengan perkara yang boleh menguntungkan Islam dan Ummahnya, bagaimana mungkin diri kita mampu menjadi asbab kepada hidayah Allah s.w.t..bahkan kita telah diingati tentang azab Allah s.w.t. yang sangat pedih di hari akhirat kelak akibat ilmu yang kita ada tidak mampu memberi manafaat kepada diri kita sendiri.


Allah s.w.t. berfirman di dalam surah al-Baqarah ayat 208 yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata".
Sesungguhnya syaitan tidak akan mungkin berputus asa daripada terus menghasut anak Adam hingga ke hari kiamat kelak, kerana itulah sebesar-besar janji mereka kepada Allah s.w.t.

Saidina Ali k.w.j. pernah berkata:
“Setiap nikmat itu ada kunci yang membukanya dan ada kunci menyelaknya( menguncinya). Kunci yang membukanya adalah sifat sabar dan kunci yang menyelaknya ada sifat malas”.

Sesungguhnya kesabaran di dalam perkerjaan dan amal yang kita lakukan amatlah penting untuk menjadikan diri kita sentiasa ingat kepada perintah Allah s.w.t. serta takut untuk melakukan larangan-Nya.

Daripada Sahal bin Saad r.a. berkata, Nabi s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya kebaikan itu laksana beberapa gudang. Dan bagi gudang-gudang itu ada anak kuncinya. Maka untung sekali bagi seseorang hamba yang telah dijadikan oleh Allah s.wt sebagai anak kunci kebaikan, penutup bagi kejahatan. Dan celaka bagi seorang hamba yang menjadi anak kunci bagi kejahatan, dan penutup bagi kebaikan.”

Tidakkah kita merasa apa-apa tatkala rasulullah s.a.w. memberi peringatan sebegitu rupa!. Mahukah kita diletakkan sebagai golongan yang mendapat kecelakaan Allah s.w.t di akhirat kelak, akibat diri kita yang memlih untuk menjadi penyebab kepada orang lain untuk melakukan kejahatan.

Ketika penulis berjalan pulang sebelum memulakan tulisan ini, penulis melihat dua orang remaja bergaduh secara serius. Tidak tahu apa puncanya. Walaupun setelah ianya terlerai, seorang remaja yang masih tidak puas hati, mengambil batu lalu membaling ke arah lawannya itu, hampir-hampir saja terkena kepada seorang perempuan yang lalu berhampiran kawasan itu. Ia mungkin fenomena biasa yang berlaku, cuma penulis ingin bangkitkan persoalan bahawa ianya datang daripada diri manusia itu sendiri. Jika dia memilih untuk menjadi anak kunci kejahatan, maka yang akan menerima kesannya adalah dirinya juga, dan tidak akan ada untungnya!

Di mana-mana pun, bila kita sudah bersatu dan membina satu kesatuan yang paksinya al-Quran dan al-Sunnah, maka kita adalah merupakan anak-anak kunci kepada kebaikan itu sendiri. Kita juga, berperanan untuk menutup pintu-pintu ini daripada sebarang unsur kejahatan yang boleh memecah-belahkan kesatuan kita semua. Jika ada di kalangan mereka-mereka yang mencipta propaganda untuk meruntuhkan kesatuan tersebut atas apa jua jenama yang mereka cipta, maka secara jelas mereka itu adalah umpama anak-anak kunci kejahatan yang ingin menutup pintu-pintu kebaikan!.

Golongan-golongan ini harus sedar inzar dan peringatan yang telah diberikan oleh rasulullah s.w.t. sendiri serta balasan yang bakal menanti mereka!

Sebagai orang Islam, kita mesti mengimani dengan penuh keyakinan akan kebenaran al-Quran dan al-Sunnah itu sendiri. Apabila seseorang itu melakukan kejahatan, malah ia merasa bangga pula dengan kejahatan yang dilakukannya, seolah-olah dia telah menolak segala kebenaran yang terdapat pada setiap sabdaan nabi s.a.w. itu sendiri.

Daripada Ibnu Umar bin al-Ash r.a. berkata: “ Adalah aku menulis segala sesuatu yang aku dengar daripada rasulullah s.a.w., lalu orang-orang Quraisy melarang aku daripada yang demikian itu dan mereka berkata: Apakah engkau menulis segala sesuatu yang diucapkan oleh rasulullah s.a.w., sedangkan beliau adalah seorang manusia biasa yang bercakap-cakap dalam keadaaan redha dan marah! Maka aku pun berhenti daripada menulis segala perkataan rasulullah s.a.w. yang aku dengar, sehingga sampai satu masa aku menyebutkan yang demikian itu kepada rasulullah s.a.w.Maka baginda mengisyaratkan dengan telunjuknya ke arah mulutnya sambil berkata: Tulislah olehmu apa-apa yang aku katakan. Maka demi tuhan yang diriku di dalam kekuasaan-Nya, tidak keluar daripada mulutku ini kecuali perkataan yang benar”.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud:
“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya”.

Sampai di sini dahulu secebis coretan penulis pada kali ini, moga-moga setiap hari yang berlalu di dalam kehidupan kita dipenuhi dengan perkara-perkara yang memberi manafaat kepada Islam itu sendiri insyaallah. Wallahu'alam...

Fudhail bin al-‘Iyadh berkata:
“Kamu menutup pintumu dan menurunkan tabirmu dan merasa malu kepada manusia, tetapi tidak malu kepada al-Quran yang berada di dadamu dan tidak malu kepada Allah s.w.t. yang Maha Besar yang tidak ada sesuatu yang dapat bersembunyi daripadanya”





Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita