;

Khamis, Oktober 08, 2009

Jadilah orang yang cerdik!

Hampir sebulan sudah Syawwal berlalu..

Mungkin ada di kalangan teman-teman seaqidah yang telah selamat menunaikan puasa enam dan beraya buat kali keduanya, namun mungkin ada lagi yang belum menunaikannya...Walaubagaimanapun, diharapkan semoga kita dapat sama-sama mengambil manafaat yang diberikan oleh Allah s.w.t. melalui bulan yang mulia ini.

Penulis juga tertarik apabila meneliti pendapat Imam malik berkaitan puasa 6 hari di dalam bulan Syawwal ini. Beliau memakruhkan puasa tersebut kerana khuatir dan bimbang dengan iktikad sebahagian umat pada zamannya yang menggangap bahawa puasa itu adalah sambungan daripada puasa ramadhan walaupun beliau mengetahui tentang ganjaran-ganjaran yang disebut oleh rasulullah s.a.w. berkaitan kelebihan puasa 6 hari tersebut...Iniah contoh kebijakan para ulamak terdahulu dalam menjaga amanah ilmu demi kepentingan umat yang wujud pada setiap zaman.

Siapakah orang yang cerdik itu? pada anggapan penulis, golongan yang cerdik adalah golongan yang sentiasa mempersiapkan amal dan bekalan mereka secukupnya di atas muka bumi untuk di bawa ke hari akhirat kelak.

Sabda rasulullah s.a.w. di dalam sebuah hadith al-Tirmizhi yang bermaksud:
"Orang yang cerdik itu adalah mereka yang mengawal nafsunya dan beramal untuk hari selepas kematian. Manakala orang yang lemah itu adalah mereka yang mengikuti hawa nafsunya dan dalam masa yang sama mengharapkan syurga Allah s.w.t."

Ini merupakan satu perlian yang sangat mendalam terhadap mereka yang sering lupa dan lalai terhadap hukum-hakam yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Mereka menyusun peraturan hidup mereka dengan bimbingan hawa nafsu yang secara jelas membawa mereka ke lembah kebinasaan tetapi mereka juga hendakkan nikmat syurga. Tidakkah itu satu permintaan yang cukup sia-sia!

Sebenarnya, asas utama perlu dimainkan oleh para ibu-bapa dengan menanamkan asas agama yang kuat terhadap anak-anak sejak dari mula lagi. Jika mereka tidak diikat dengan asas agama yang kuat, maka mereka hanya akan mengenali jahiliyyah sebagai cara hidup yang terbaik..Inilah hakikat dunia hari ini, kejahiliyyahan di mana-mana!

Begitu juga, jika mereka tidak cukup dengan didikan agama, ditambah lagi dengan acuan yang dibina oleh pengaruh persekitaran dan kawan-kawan mereka, bakal mengundang natijah kepada pembentukan akhlak yang lebih buruk lagi.

Islam amat menekankan pemilihan sahabat sebagai salah satu aspek penting pembentukan Muslim sejati. Lihatlah bagaimana para sahabat rasulullah s.a.w yang bergaul secara langsung dengan nabi s.a.w., dengan jelas mereka mampu menjadi manusia-manusia yang teguh mempertahankan islam dengan dasar dan prinsip. Tidak seperti hari ini, umat Islam semakin ramai, tetapi ramai juga yang sanggup menggadaikan dasar dan prinsip hanya kerana kepentingan duniawi semata-mata!

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Manusia itu di atas agama sahabatnya, maka kamu lihatlah dengan siapa kamu bersahabat!"

Ibnu al-Qayyim ketika mengomentari hadith di atas mengatakan bahawa ada lima aspek pemilihan sahabat yang betul iaitu:

1. Dia hendaklah berakal.

2. Hendaklah mempunyai akhlak yang baik.

3. Bukan orang yang melakukan bidaah.

4. Bukan orang yang melakukan maksiat.

5. Tidak cinta dunia.

Memang bukan senang untuk mencari sahabat yang betul-betul sempurna...tetapi ingatlah bahawa dalam banyak-banyak perkara, sahabatlah yang boleh mencorakkan sebahagian besar peribadi seseorang individu tersebut kerana sebahagian manusia lebih banyak bersama dengan sahabat daripada bersama dengan keluarga di rumah.

Penulis sebenarnya cukup yakin jika umat Islam kembali kepada jalan yang sebenar sebagai seorang Hamba kepada Tuhan-Nya, pasti umat Islam akan menemui kejayaan. Cukuplah kita berharap kepada mereka-mereka yagn tidak mampu membalas kehidupan kita dengan keamanan dan keadilan tetapi hanya memarakkan api-api kehancuran yang tidak pernah padam. Kalau namanya kafir, yahudi, Amerika dan sebutlah apa lagi...tetap mereka adalah anjing-anjing jadian yang sentiasa kelaparan daging-daging umat Islam. Hanya tunggu masa untuk meratah kesemuanya!

Hayatilah kata-kata Hikam Ibnu Atha'illah al-Sakandari yang bermaksud:

"Daripada tanda-tanda kejayaan pada akhirnya, adalah kembali kepada Allah pada awalnya, kemuliaan pada awal, adalah kemuliaan pada akhirnya"

Jika kita hari ini telah mengecapi nikat sebuah kesatuan, janganlah cuba berniat untuk meruntuhkannya apalagi terus bersekongkol dengan sesiapa pun untuk terus meruntuhkannya.. Kalau itulah yang berlaku, apa bezanya golongan-golongan yang ada niat sebegini dengan peristiwa yang berlaku kepada tentera Abrahah yang sangat tidak senang melihat kesatuan umat Islam berdiri kukuh dengan tersergamnya Ka'abah yang menjadi kiblat umat Islam sehingga kini!

Di sinilah ingin dibuktikan sejauh mana keikhlasan mereka-mereka yang berjuang pada jalan Allah s.w.t.. Keikhlasan itu adalah "mengosongkan lintasan hati daripada seluruh kerosakan"

Jika kerosakan-kerosakan sama ada luaran mahupun dalaman tidak dibuang daripada hati, maka segala bentuk keikhlasan akan hilang. Inilah tapisan Allah s.w.t. terhadap hamba-Nya yang betul-betul berjuang kerana-Nya. Bukan hanya melabelkan diri sebagai umat-Nya, tetapi penuh dengan kebencian terhadap Islam itu sendiri!

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Baqarah yang bermaksud:
"Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke lembah kebinasaan"

Sebelum penulis mengakhiri coretan sederhana ini, penulis ingin mengingatkan agar kita sama-sama meneruskan semangat untuk menegakkan syiar Allah di atas muka bumi walau di mana pun posisi kita. Jika kita adalah mahasiswa, binalah identiti, ideologi dan kukuhkan kesatuan kita berlandaskan prinsip dan manhaj Islam . Begitu juga jika kita sebagai pemuda, belia, tokoh-tokoh akademik, ahli politik dan siapa juga. Jadikanlah ungkapaan Saidina Umar r.a. "Kita adalah kaum yang dimuliakan kerana Islam, jika kita mencari kemuliaan selain daripada Islam, maka Allah s.w.t. akan melaknat kita!" sebagai penguat semangat kita bersama insyaallah.

Selamat meneruskan perjuangan!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita