Dr yusuf Al-Qardhawi membawa beberapa persoalan penting ini sekitar bagaimana sifat Syadid, atau membuat penilaian dalam agama secara tidak tepat akan meruntuhkan serta menyumbang kepada Mafaasid ( keburukan) yang besar, sebagaimana ia menghilangkan banyak maslahah (kepentingan ) yang sepatutnya dimiliki oleh ummah.
Penulis suka untuk membawa secebis persoalan ini pada keluaran kali ini untuk menjadi penilaian bagi kita semua bahawa berkembangnya fikrah-fikrah yang jelas terpesong daripada landasan islam seperti Liberalisme dan sebagainya jelas boleh merosakkan jatidiri umat.
Golongan-golongan yang berfahaman terpesong ini, seringkali melihat bahawa soal penetapan Syariah perlu mengalami proses إعادة نظر (penyemakan dan penilaian semula) kerana pandangan-pandangan para ulama' terdahulu telah tidak sesuai lagi untuk berfungsi dalam suasana hari ini.
Ini juga tidak terlepas daripada mereka mendesak kepada seluruk gerakan-gerakan Islam kontemporari agar membuat penilaian semual terhadap dasar perjuangan dan penetapan Syariah yang dilihat oleh mereka telah terpesong daripada Maqasid yang sebenar.
Antara hujjah yang digunakan oleh golongan ini adalah kaedah hukum Islam yang menyatakan bahawa "Berubahnya hukum dengan berubahnya masa".
Namun, sebenenarnya pemahaman mereka sangat jelas terpesong kerana mereka mahu menyesuaikan tuntutan syariat tersebut selaras hawa nafsu dan kepentingam mereka sendiri.
Kefahaman mereka ini sebenarnya telah dibenarkan oleh Para Oreintalis bahawa keterikatan manusia dengan peraturan-peraturan antarabangsa yang dikuasai oleh Amerika dan sekutunya menyebabkan Jihad menjadi perkara yang sangat ditentang.
Sebenarnya, pemikiran-pemikiran yang lahir ini adalah terhasil daripada kesempitan akal mereka dalam memahami Islam secara Waqii'yyah (setempat).
Walaupun mereka sebahagiannya beragama islam, namun kedangkalan yang ada pada mereka telah membuka ruang untuk pihak musuh mencari titik kelemahan umat islam itu sendiri.
Sebab itulah , Dr yusuf al-Qardhawi amat menekankan agar kita kembali menilai bagaimana Islam sebagai sebuah agama yang sentiasa menyeru kepada kemudahan serta keringanan dalam melaksanakanSyariat Islam serta menyahkan pemikiran-pemikiran Syadid yang boleh merosakkan kepentingan umat Islam .
Islam yang difahami oleh golongan ini sudah tentu akan menyempitkan ruang lingkup syariat itu sendiri yang hanya berlegar dengan ungkapan bidaah, haram dan sebagainya.
Di mana kewarasan jika hanya bidaah sahaja menjadi ukuran hukum sedangkan Islam telah menetapkan -hukumhukum yang berlegar dalam kondusi Syariat itu seperti Wajib, Sunat, Haram, Makruh dan Harus.
Bagaimana, sebahagian mereka terlalu terbuka dalam memahami Bidaah sehingga kefahaman mereka itu terpesong dan jauh daripada realiti Islam.
Dr yusuf al-Qardhawi membawa contoh, ada sebahagian golongan yang datang ke Pakistan, dan mereka mendengar Khutbah Jumaat yang disampaikan oleh Khatib tersebut di dalam bahasa arab, mengenai peringatan agama dan isu-isu tempatan di situ. Namun, mereka mempelajari urusan agama di dalam bahasa tempatan mereka sebelumnya serta tidak pernah mendengar persoalan agama dibahaskan dalam bahasa arab.
lalu, bangunlah salah seorang daripada mereka, dan mengatakan dengan lantang bahawa apa yang disampaikan oleh Khatib tersebut adalah sesuatu yang Bidaah dan tidak pernah dilakukan oleh rasulullah S.A.W dan para Sahabat.
Di sini, jelas dilihat kecuaian golongan tersebut mengenai perkara yang penting, bahawa Rasulullah S.A.W tidak melakukan sesuatu perkara kepada para sahabat baginda, bukanlah perkara tersebut adalah bidaah dan sebagainya. Namun, ianya tidak menjadi hajat serta Dharurah pada waktu tersebut kepada para sahabat untuk dilakukan dan dibuat oleh rasulullah S.A.W.
Golongan arab, mereka bertutur dan berfikir mengikut kondusi masyarakat mereka. Begitulah juga bangsa-bangsa yang lain.
Dr yusuf al-Qardhawi menyimpulkan, sekiranya Khatib tersebut orang 'Ajam (bukan arab), maka harus untuknya menyampaikan khutbah di dalam bahasanya hingga mampu difahami oleh pendengar, dan inilah yang menjadi pandangan sebahagian Fuqaha'. Sedangkan Khutbah di dalama bahasa 'Ajam itu pula, bukanlah perkara yang dilakukan nabi S.A.W mahupun Para Sahabat. Jadi, ianya boleh diselesaikan sama ada mengekalkan Khutbah di dalam bahasa Arab untuk menjaga Syakal (luarannya- iaitu bahasa arab tersebut), dengan jaminan digantikan dengan pembelajaran sebelum atau selepas solat, iaitu memberi peringatan Agama kepada masyarakat.
Inilah pengamalan sesetengah Ulama' di Hindi, Pakistan, Turki dan sebagainya untuk memberi manafaat agama kepada masyarakat dan bangsa mereka sendiri.
Begitu juga, terdapatnya sesetengah golongan yang memperkatakan tentang Islam dalam keadaan mereka tidak memahami dan mengerti.
Ketika Dr yusuf Al-Qardhawi menghadiri "Multaqa Fikri Islami" yang keenam belas di Jazaair, beliau telah melihat lahirnya pandangan-pandangan yang begitu asing dan jauh daripada ajaran Islam. Ada salah seorang daripada mereka yang memberi fatwa yang mengatakan kepada isterinya "Allah melaknat kamu", maka isterinya menjadi haram ke atasnya dan perlu diceraikan.
Pandangan sebegitu amat menghairankan kerana ianya tidak pernah disebutkan oleh mana-mana Ulama' Islam sepanjang 14 kurun.
Apabila ditanya kepada mereka, daripada mana datangnya pandangan sebegini? maka dijawab ia adalah ijtihad daripada tanpa taqlid kepada sesiapa, dan beliau mengambil daripada sebuah hadis nabi S.A.W mengenai seorang perempuan yang melaknat unta betinanya, maka sabda nabi S.A.W "Usirlah ia kerana ia telah dilaknat".
Inilah akibat daripada tidak menilai penetapan Syariah secara tepat sehingga membuat Qias hukum pada bukan pada tempat Qias, iaitu menyamakan perempuan dengan unta betina dan mengambil dalil hadis yang datang pada situasi keadaan yang berlaku, yang dimaksudkan dengan pengajaran dan pendidikan pada hadith tersebut.
Begitu juga, hadith tersbut bukanlah datang dengan lafaz yang umum, sehingga boleh diambil hukum yang umum padanya.
Kesimpulannya, lahirnya pemikiran-pemikiran yang menyempitkan urusan Aqama itu akan mendatangkan banyak kesan buruk kepada manusia dan masalahah Ummah sedangkan Allah S.W.T telahpun menyeru manusia dengan kemudahan di dalam islam itu sendiri.
Firman Allah S.W.T di dalam surah Al-Nisaa' ayat 28 yang bermaksud:
"Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumNya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah".
Sabda nabi S.A.W:
بَلِّغُوا عَنِّي وَلَو آيَة
"Sampaikanlah dripadaku walau satu ayat"
Akhirnya, kita telahpun mengetahui sebagahaian daripada Mazaahir (tanda) kemudahan dalam Islam itu adalah, setiap yang disukai oleh Allah S.W.T dan rasulNya. Maka, apa jua yang melanggari dan menyalahinya, adalah daripada tanda-tanda Ta'siir (kesusahan) yang dibenci oleh Allah S.W.T dan rasulNya. Wallahua'lam..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan