;

Isnin, Oktober 25, 2010

Di mana nilai Integriti Mahasiswa.


Sejak kebelakangan ini, isu yang melibatkan integriti mahasiswa sering kedengaran ke cuping telinga.

Isu-isu yang timbul ini seolah-olah mengajak kita untuk bertafakkur sejenak merenung di manakah nilainya integriti insan-insan yang bergelar mahasiswa.

Sudahkah mahasiswa bebas daripada belenggu penjajahan pemikiran yang telah sekian lama membayangi mahasiswa bahawa tugas mereka hanyalah belajar, belajar , dan belajar serta nyahkan soal sensitiviti dan integriti!

Maka, sekiranya pemikiran itu terpatri dalam diri mereka , jadilah mahasiswa itu seumpama seorang budak belasan tahun yang bersalut jasad seorang insan yang sudah matang dalam menilai dan membawa sesebuah idealisme. Gah pada luaran, tetapi jiwanya amat rapuh!

Umapama harimau atau singa yang gah pada taringnya, begitu juga mahasiswa patut gah dengan taringnya iaitu integriti mahasiswa itu sendiri!

Usah biarkan pihak2 yang hanya punyai sedikit kelebihan material dan sebagainya untuk mematahkan taring mahasiswa.

Di Mesir, isu-isu yang melanda seputar integriti mahasiswa sepatutnya mematangkan kita dalam menilai soal integriti itu sendiri.

Isu Di Mansurah, Tanta yang melibatkan keprofessionalan beberapa penjawat awam yang dipertikaikan serta seputar isu Islamic Fashion Festival yang sangat memberi kesan kepada imej Islam di negara kita. begitu juga, isu-isu seputar kebajikan yang melibatkan hak Badan Kebajikan Anak Negeri, soal penafian zakat, isu amanah pegawai dan sebagainya turut menjadi bukti bagaimana landskap perjalanan tanggungjawab Institusi yang sepatutnya membantu mahasiswa mahasiswi di luar negara berada di tahap yang cukup tidak memuaskan.

Jelasnya, isu integriti yang telah mula kedengaran ini adalah satu turning point untuk mahasiswa kembali bangkit mencari dan membina serta memperkukuhkan identiti dan jatidiri di bawah satu bumbung kesatuan dan fikrah.

Bahkan, inilah yang telah disemai oleh PMRAM, melalui amanat emas yang telah disampaikan oleh Pres PMRAM, Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime sendiri ketika jaulah ke seluruh Muhafazah, agar mahasiswa dan mahasiswi cakna dengan soal integriti serta hak dan maruah.

Gunakan saluran yang telah ada..borang aduan hak mahasiwa yang telah berlegar di sekitar anda melalui BKAN dan DPM masing-masing harus digunakan dengan sebaiknya kerana itu adalah satu bukti dan hujjah untuk mengembalikan soal hak dan maruah mahasiswa dan mahasiswi.

Ingatlah, pemuda itu seumpama matahari yang sedang terik membakar...usah sekali-kali dipertiakaikan teriknya cahaya matahari itu, kelak ia akan membakar dengan terik cahaayanya!

Kemantapan Fikrah, membina Syakhsiah!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita