;

Sabtu, Ogos 15, 2009

Wajarkah Mahasiswa Kahwin Awal.


Kontroversikah soalan ini, bisik hati penulis.

Em, tapi bila soalan ini diajukan kepada penulis mungkin penulis tidak akan teragak-agak untuk menjawab ya.

Maksudnya, kalau dah sampai masa dan rezeki tak perlu tangguh lagi...boleh kahwin, kahwin saja.

Penulis pernah ditanya, orang yang memilih kahwin awal ini apa reason mereka, apa sebab mereka...adakah kerana ikut orang lain. Nampak macam seronok saja kawan-kawan kahwin, depa pun anak kahwin la. Ataupun tidak mampu bersabar lagi.


Sebenarnya, penulis pandang daripada sudut keadaan zaman ini. Nabi S.A.W. sendiri mengingatkan bahawa akhir zaman ini adalah zaman fitnah. Dalam mazhab Syafie sendiri, fitnah itu dimaksudkan dengan timbulnya rasa ghairah terhadap seseorang.


Ada kawan-kawan yang baru umurnya dalam lingkungan 19-20 tahun, depa kata tak pernah bercouple atau berkawan dengan perempuan di Malaysia, sampai Mesir saja..tak sempat cecah setahun duduk di Mesir, dah terasa nak kahwin. Aii pening jugak kan.


Tapi penulis rasa inilah realiti akhir zaman...zaman yang penuh fitnah. Zaman lani ibu-bapa mesti boleh memahmi kehendak anak-anak jika mereka hendak berkahwin, tapi kena bincang elok-elok la...Sapa-sapa yang nak kahwin tue, terang elok-elok kepada ibu-bapa masing-masing sebab apa nak kahwin. Barulah depa tak rasa runsing kan.


Kadang-kadang ada jugak kawan penulis yang cerita, ada pasangan di Mesir ini yang berpakat dengan unit Hisbah, satu unit yang ditubuhkan diMesir untuk menghalang dan mencegah gejala tidak elok nie...Depa bagitahu kat uint Hisbah yang depa nak dating esok hari. Esoknya, unit Hisbah pergi la tangkap depa, pastu lapor pada mak-bapak depa. Kesnya depa nak kahwin, mak-bapak tak bagi pulak. Aii pening jugak lagu nie kan..


Ada jugak yang cerita tentang perangai budak-budak perempuan sekolah agama sekarang nie...teruk dah. Depa duduk tak sopan tepi-tepi kawasan aspuri. Bila ada ustaz-ustaz nie lalu di luar pagar, depa tegur. Boleh pulak jawab tue, "relax la bang, bukannya nampak pun"..Astaghfirullah, sekolah agama tue...Teruk,teruk.


Ada sekali tue, masa penulis berbual dengan senior, beliau cerita ada beberapa kes di sekolah-sekolah agama di malaysia, teruk dah..sampai berzina.Tak boleh nak sebut la kan sekolah mana, aib pulak. Tue pun pasal kawan dia terlepas cakap. Rupenya, mak-bapak dan pentadbiran sekolah tak tahu. Budak tingkatan dua, perempuan buat projek dengan budak tingkatan satu, mengulang...lelaki. Kan pening tue, baru tingkatan dua...bukan lepas SPM!..Tue pasal bercouple la.


Ada jugak yang bercouple, jalan-jalan kat bandar, lepas tue rasa tak tahan..yang si perempuan pegang anu si lelaki tue...Sekolah agama ini...Pening-pening.


Sekolah agama pun kalau dah ada simptom yang macam nie...sekolah biasa lagi la teruk.Pasal depa tak belajar agama sangat, sekolah agama tue m,emang fokus belajar agama.


Ini realiti sekarang teman-teman..kalau teliti, banyak kes-kes macam nie berlaku kat pasangan bercouple...takde ikatan ape-ape. Mereka mungkin takde tempat nak lepaskan nafsu, nak kahwin mak-bapak tak bagi lagi...jadi, depa lepaskan dengan cara macam tue la.


Teman-teman rasa ape ubat terbaik untuk pasangan bercouple nie...rasanya takde cara lain dah melainkan kahwin jee..

Teruk dah sekarang nie..Ade jugak senior penulis cerita, ada yang nak kahwin, mak dia tak bagi, lepas tue dia cakap "kalau mak tak bagi, jangan malu la kalau ade ape-ape yang buruk berlaku kat saya. Biar malu kahwin awal daripada malu keluarga". Power jugak, ayat dia.Maknya rungsing dengar pertanyaan macam tue..akhirnya bagi jugak. Tapi yang menariknya, lepas tue, mak-bapak dia galakkan anak-anak depa kahwin awal ikut macam abangnya tue..Murah rezeki kot.

Ada senior penulis yang cerita, puas dah dia mintak nak kahwin, mak-bapak tak bagi jugak...sampai doa dekat Mekkah tue, moga-moga ada rezeki.Tapi sekarang pun dah habis belajar tak dapat jugak. Sian jugak tengok dia, tapi nak buat macammana, perlu dapatkan restu ibu-bapa jugak kan..


Sunnah nabi memang menggalakkan kita untuk tidak bertangguh dengan perkahwinan ini.Nak buat kenduri besar kecil bukan soalnya, soalnya perkahwinan itu dulu sebab ia akan menyelamatkan daripada fitnah. Adat sekarang nie bila kahwin saja nak buat besar-besaran, sampai ada kes pasangan yang dah nak berkahwin tetapi keluarga si isteri tetap sampai 15 ribu wang hantaran. Si lelaki nie cuma kerja biasa ja..Kesian kat lelaki tue, terpaksa tangguh dahulu.


Nabi S.A.W. sebut pada kita: "Sesungguhnya Sebaik-baik perkahwinan itu, adalah yang paling murah maharnya." Maknanya, lebih murah maharnya dan tak membebankan, lebih berkah isterinya.


Ada seorang lelaki datang kepada rasulullah S.A.W. dan meminta untuk berkahwin lalu rasulullah s.a.w. tanya, adakah beliau mempunyai sebarang harta, lalu lelaki tersebut menjawab yang beliau hanya ada sepadang selipar sahaja (Na'lain) , lalu rasulullah s.a.w. tanya adakah dia redha menerima mahar sepasang selipar itu, maka perempuan itu berkata ya. lalu rasulullah s.a.w. mengkahwinkan mereka .


Rasulullah tidak pun menyuruh lelaki itu menangguhkan perkahwinan mereka, suruh cari kerja dahulu, suruh habis belajar dahulu dan sebagainya, kerana menunjukkan bahawa perkahwinan itu tidak elok ditangguh-tangguh bila tiba masanya.


Inilah sunnah yang perlu diterapkan dalam masyarakat...kita boleh memilih untuk berkahwin mengikut sunnah atau adat..walaupun hak menentukan perkahwinan ada pada ibu-bapa, tetapi anaknya lebih berhak menerima atau menolak perkahwinan. Sebab itu nabi s.a.w tidak bertanya kepada kepada ibu-bapa si perempuan untuk mendapat izin tetapi kepada si perempuan itu sendiri.


Ulamak-ulamak kita ada yang berkahwin awal, macam Syeikh Muataawali Sa'rawi,Dr Abdullah Nasih Ulwan dan sebaginya. Tidak menjadi masalah pun bagi mereka, bahkan kehidupan dalam akhir zaman yang penuh dengan fitnah menyebabkan mereka memilih untuk berkahwin awal..


Satu persoalan yang ingin dilontarkan, mengapa Allah sw.t. menjadikan perkahwinan itu dengan hanya beberapa lafaz yang tak sampai pun 10 minit, membezakan keadaan yang halal dan haram dalam seluruh umur kehidupan kita. Ia hikmah yang perlu diteliti dan dikaji. Bagi penuulis, ia menunjukkan bahawa perkahwinan itu perkara yang mudah dan tidak boleh disusah-susahkan. Cukup dengan adanya mahar daripada sedikit harta kita dan lafaz akad nikah daripada sedikit masa kita, ianya sudah cukup untuk mengubah kehidupan kita kepada perkara yang halal dan terhindar daripada fitnah.


Penulis pun tidak berniat untuk memanjangkan lagi cetusan ini, cukuplah kita sama-sama berfikir dan mencari jalan untuk memberkati kehidupan kita. Cumanya, bincanglah dengan baik bersama-sama keluarga serta carilah ilmu supaya rumahtangga akan lebih berkah dan harmoni. Hakikatnya, kita sendirilah yang memilih untuk merasai perkahwinan itu berdasarkan sunnah atau adat semata-mata.


Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Nisaa' ayat 1 yang bermaksud:


"Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. "


Firman-Nya lagi dalam ayat yang ke-27 pula:


"Allah menghendaki (dengan apa yang telah diharamkan dan dihalalkan dari kaum perempuan itu) ialah untuk menerangkan (SyariatNya) dan untuk menunjukkan kepada kamu jalan-jalan aturan orang-orang yang dahulu daripada kamu (Nabi-nabi dan orang-orang yang soleh, supaya kamu mengikutinya), dan juga untuk menerima taubat kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana."


Wallahua'lam..

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam abg,
ana setuju gak ngan pendapat abg tu..
tapi klau ada yang sesetengah mahasiswa dan siswi yang kahwin,pastu sibuk dan seronok dengan perkahwinan,sehingga terganggu pelajaran,kawan sepupu ana duduk selma 10 tahun dekat mesir,satu ijazah pun x dapat,asyik ulang tahun ja,kitab talaqi pun x, isteri dia grad dah pun,lepas balik malaysia sambung kat malaysia 4 tahun,baru konvo,dan perkara ni bukan first time,sepupu ana pun ramai jugak yang jadi macam tu,abg ana ngaji azhar dulu pun kawan dia ramai yang camtu,
Jadi soalan ana,mengapa perkara mcm ni boleh berlaku,tidak ada pihakkah yang memantau mereka,adakah bakal pengantin baru ni tidak didedahkan dengan mehnah dan tribulasi selepas kahwin, sebagai siswa yang bakal ke mesir,ana nak mintak nasihat anta tentang perkara ni...syukran.wasalam(^_^)

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita