;

Sabtu, Oktober 16, 2010

Masuk Syurga penuh penghormatan




Alhamdulillah, setinggi kesyukuran kita panjatkan ke hadrat Allah S.W.T di atas kurniaan seluruh nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada kita.

Sehingga ke hari ini,nadi kita masih lagi berdenyut...Nafas kita masih lagi berfungsi..akal kita masih lagi bergerak...serta seluruh jasad anggota kita masih lagi hidup, untuk terus gagah melaksanakan seluruh tuntutan Allah S.W.T.

Ianya diciptakan oleh Allah S.W.T bukan dengan bayaran duit..bahkan bukan dengan bayaran kegagahan dan kekuatan tubuh badan kita..tapi ianya dikehendaki oleh Allah S.W.T untuk dibayar dengan 'Ubudiyyah' dan taat kepada seluruh perintah Allah S.W.T.

Jika dunia menghendaki sesuatu itu dibayar dengan nilaian dunia seperti wang, harta dan sebagainya, maka untuk jasad yang bergerak ini, bayarannya adalah nilai kehambaan seorang hamba kepada Rabb-Nya.

Adanya malam berpasangan dengan siang, bulan berpasangan dengan matahari, lelaki berpasangan dengan wanita..begitu juga jasad itu berpasangan dengan roh. Hilang salah satunya, maka tidak ada nilainya lagi salah satu yang lain.

Maka begitulah juga, jika waktu malam itu fungsinya berehat, maka siang itu fungsinya bekerja. Begitu juga,lelaki itu fungsinya bekerja, dan wanita itu fungsinya membahagia...maka begitulah juga halnya dengan roh dan jasad.

Bagaimana caranya jasad itu boleh membahagiakan roh..maka jawabnya adalah dengan memperbanyakkan amal..jasad itu berkorban untuk roh sebagaimana seorang lelaki berkorban untuk wanita, siang mengundur diri jika tiba malam dan sebagainya.

Inilah satu perkara yang jika difahami dengan sebaiknya, maka layaknya penghormatan syurga itu untuknya.

Inilah yang boleh difahami daripada sebuah hadith yang di antara hadith terawal yang disabdakan oleh Nabi S.A.W di Madinah, yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Salam. Nabi S.A.W bersabda:

أطعموا الطعام , وأفشوا السلام , وصلوا الأرحام , وصلوا الليل والناس نيام ,أن تدخلوا الجنة بسلام

'Berilah olehmu makanan, dan seberkanlah salam, sambungkanlah silaturrahim , dan bersolatlah pada waktu malam ketika manusia sedang tidur, sesungguhnya kamu akan memasuki syurga denagn penuh penghormatan'

Itulah antara bukti keseimbangan di antara tuntutan roh dan jasad.

Teori inilah yang telah dicerna oleh ulama' yang terdahulu sehingga bukan sahaja mereka kaya dengan amalan dan taqarrub keapda Allah S.W.T, namun jiwa mereka juga bergerak untuk membangunkan dan membawa obor Islam ke seluruh alam.

Fahami lima bentuk amalan jiwa dan jasad sebagaimana tulisan Saiid Hawwa' dalam Kitabnya 'Jundullah' berkenaan lima bentuk Jihad:

1-Jihad dengan Lisan.
2-Jihad dalam bentuk pendidikan (Ta'liim).
3-Jihad dengan tangan dan jiwa.
4-Jihad dalam bentuk politik Islam.
5-Jihad harta-benda.

Wallahua'lam...

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita