;

Sabtu, Januari 15, 2011

Isu Tunisia bakal bagi impak besar pada dunia arab


Setiausaha Liga Arab Amr Moussa pada hari Sabtu, menganggarkan bahawa pemberontakan yang sedang berlaku di Tunisia yang menyebabkan penggulingan Presiden Zine al-Abedine Ben Ali akan memberi impak yang besar pada dunia Arab.

Pada sidang akhbar, Moussa mengatakan bahawa perhatian yang telah diberikan oleh media Arab dan antarabangsa untuk situasi di Tunisia menunjukkan bahawa "Apa yang berlaku di Tunisia yang akan mempengaruhi semua orang, sebaliknya daripada apa yang dikatakan."

Situasi di Tunisia memiliki dimensi sejarah dan merupakan akhir dari sebuah era dan awal dimensi yang lain untuk Tunisia, beliau menambah.

Moussa juga mengatakan bahawa perubahan di Tunisia harus sesuai dengan ketentuan berperlembagaan, dan menambah bahawa beliau berharap situasi ini tidak akan menimbulkan keputusan yang menyebabkan berlakunya ketegangan.

Beliau mengatakan bahawa persidangan kemuncak Ekonomi Arab di Sharm al-Sheikh pada akhir Januari akan membahas situasi keadaan di Tunisia. Moussa mengatakan ia mengharapkan Tunisia untuk diwakili dalam Sidang Kemuncak tersebut walaupun ia menunjukkan bahawa Liga Arab belum menghubungi Perdana Menteri Mohamed al-Ghannouchi dalam hal ini.

Para penganalisis berkata jatuhnya Ben Ali akan menghasilkan kejutan gelombang melalui dunia Arab, di mana sebahagian besar negara diperintah oleh sistem monarki atau outoriti penguasa , yang menunjukkan penguasaan selama beberapa dekad. Protes-protes baru juga telah berlaku di Algeria, Maghribi dan Jordan di atas pengangguran dan harga tinggi.

Pada hari Jumaat kelmarin, aktivis Mesir telah melakukan protes di depan Kedutaan Besar Tunisia di Kaherah dan meneriakkan slogan-slogan untuk menyokong pemberontakan di sana.


Sumber: Misr Al-Yaum

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita