;

Isnin, Januari 17, 2011

Kerajaan Negara-negara Arab ambil langkah bendung kesan diTunisia

Sejumlah pemimpin Arab Dunia telah mula mengambil langkah-langkah yang luar biasa dalam usaha untuk mengelakkan protes awam secara meluas seperti yang dilihat sejak bulan lalu di Tunisia, yang menyebabkan penggulingan Presiden Tunisia Zine al-Abidine Ben Ali.

Kuwait Amir Sheikh Sabah al-Ahmad al-Sabah
mengeluarkan perintah bahawa setiap warga Kuwait diberikan KD1000 (US $ 3.599), berjumlah sebanyak US $ 4 bilion, serta barang makanan asas percuma untuk rakyat menghadapi catuan makanan sampai akhir Mac 2012.

Ianya adalah menandakan kesempatan ulang tahun kemerdekaan ke-50 negara itu, hari peringatan pembebasan ke-20 dan ulang tahun ke 5 bulan depan mengikut andaian pejabat Sheikh Sabah.

Raja Saudi Abdullah bin Abdel Aziz berjanji untuk meningkatkan belanjawan negaranya untuk mencapai kemakmuran bagi rakyat Arab Saudi. Beliau menyeru kepada rakyat untuk memiliki kesabaran, dan mengatakan tujuannya adalah untuk "Mengambil berat segala kegagalan yang kami tidak menyedarinya di masa lalu."

Pihak berkuasa Syria mengeluarkan arahan untuk meningkatkan bantuan bersubsidi rumah-Pemanasan tahap dalam perubahan dasar seperti kebiasaannya mengurangkan bantuan bersubsidi rumah dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Di Jordan, 11 ahli parlimen menandatangani petisyen meminta kerajaan untuk mengundurkan diri dan menuduh mereka gagal untuk mengurus berikutan kemerosotan keadaan ekonomi yang disusuli protes di mana beratus-ratus warga menuntut keadaan kehidupan yang lebih baik.

Di Sudan, parti-parti pembangkang mengancam akan mengadakan "Pemberontakan Awam" untuk menggulingkan rejim yang berkuasa. Pihak pembangkang juga menuntut agar kenaikan harga baru-baru ini dibatalkan, kerana Menteri Kewangan perlu turun dan agar parlimen dibubarkan.

Sementara itu, peristiwa baru-baru ini di Tunisia bergema di seluruh dunia Arab, dengan warga di sejumlah negara-negara Arab membakar diri mereka sendiri, termasuk seorang warga Mauritania, dalam suatu tindakan yang sama dengan keadaan yang mencetuskan pemberontakan di Tunisia. Hanya beberapa jam sebelum orang itu membakar diri sebagai protes terhadap situasi politik di dalam negeri, kerajaan Mauritania mengumumkan mengambil langkah-langkah segera untuk memerangi kenaikan harga.

Pada hari Isnin, seorang warga Mesir juga memprotes dengan membakar dirinya di hadapan bangunan Parlimen Mesir. Beliau dibawa ke rumah sakit setelah pegawai keselamatan menggunakan alat pemadam kebakaran untuk memadamkan api.

Sumber: Misr Al-Yaum, 17 Januari 2011.

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita