;

Rabu, Januari 19, 2011

Pemimpin Tunisia sumpah putuskan hubungan dengan situasi masa lalu.

Kenyataan Mebazaa datang sebagai pendakwaan yang akan membuka penyelidikan yang luas terhadap urusan Zine El Abidine Ben Ali, Presiden yang telah digulingkan.

Berbicara di televisyen negara Tunisia pada hari Rabu, Mebazaa mengatakan akan ada pemisahan lengkap antara negara dan parti politik.

Menolak cara-cara kerajaan sebelum ini, ia berkata "Bersama kita boleh menulis lembaran baru dalam sejarah negara kita".

Dalam penampilan awam pertama sejak mengangkat sumpah di pejabat pada hari Sabtu, Mebazaa juga berjanji untuk memastikan pengampunan bagi tahanan politik, kebebasan media dan kehakiman yang bebas.

Namun, protes terhadap kerajaan baru berterusan pada Rabu, dengan kemarahan ramai rakyat Tunisia tentang beberapa ahli kerajaan dahulu yang tetap berada di pejabat.

"Ini semua datang pada saat Tunisia menunjukkan sedikit kesabaran dengan kerajaan ini dan mengatakan bahawa mereka tidak benar-benar melihat perubahan radikal," kata Al Jazeera Hashem Ahelbarra, yang melaporkan dari Tunisia.

"Oleh itu, mereka membina momentum lebih untuk melihat beberapa menteri yang berkaitan dengan Zine al-Abidine Ben Ali meninggalkan kerajaan ini.

"Mereka berharap untuk sebuah lembaran baru yang segar di Tunisia. Mereka mengatakan bahawa mereka telah dikhianati oleh kepimpinan yang lama."

Penyiasatan Ben Ali

Pada hari Rabu, penyelidik Tunisia mengatakan mereka melihat bahawa aset domestik dan asing yang luas adalah dimiliki oleh Ben Ali.

Televisyen Tunisia juga melaporkan bahawa 33 ahli keluarga pemimpin yang telah digulingkan itu telah ditangkap atas tuduhan "jenayah terhadap Tunisia".

"Penyelidikan akan dilakukan agar mereka menghadapi keadilan mahkamah," demikian pernyataan yang keluar di televisyen negara, yang mengutip "sumber rasmi".

Kerajaan Switzerland sebelumnya mengatakan telah membekukan dana Ben Ali di Switzerland, sebagai negara yang "ingin mengelakkan pusat kewangan kami yang digunakan untuk menyembunyikan dana haram diambil dari populasi yang bersangkutan," kata Micheline Calmy-Rey, menteri luar negeri negara,.

Kerajaan Tunisia baru akan mengadakan pertemuan kabinet yang pertama pada hari Khamis di tengah protes terhadap kemasukan tokoh rejim lama dan untuk penghapusan Ben Ali– iaitu kekuatan parti Perlembagaan Demokratik Rally (RCD)

Ramai rakyat Tunisia marah oleh kehadiran lanjutan daripada para menteri dari RCD ke dalam kerajaan selepas kabinet baru diumumkan.

Dalam ucapannya, Mebazaa menunjukkan fakta bahawa beliau dan Mohamed Ghannouchi, perdana menteri, telah mengundurkan diri dari RCD.

Protes lanjutan

Perundingan yang mengandungi kesatuan pekerja UGTT utama dalam kerajaan baru telah terputus, selepas berlaku tarik-keluar tiga menteri pada hari Selasa, yang mengatakan mereka tidak boleh menjadi sebahagian daripada kerajaan "yang merangkumi simbol rejim lama, berkata " Abdessalem Jrad, setiausaha agung UGTT.


Ahelbarra mengatakan bahawa kerajaan punyai beberapa jam saja di mana untuk meyakinkan kesatuan pekerja untuk bergabung kembali dengan kerajaan, yang boleh membantu untuk mendapatkan sokongan rakyat.

"Mereka telah putus asa untuk menampal bersama kerajaan campuran yang kuat," katanya.

"Masalah terbesar yang mereka hadapi adalah bahawa ramai rakyat Tunisia masih menganggap kerajaan ini tidak sah”.

"Dan jika mereka yang keluar semalam mempertahankan kedudukan mereka, ini boleh menjadi ;permulaan terhadap pemerintahan campuran ini."

Sementara itu, kerajaan Tunisia telah memberikan status undang-undang kepada tiga pihak yang dilarang di bawah pemerintahan sebelumnya dan membebaskan seorang wartawan pembangkang, Fahem Boukadous, yang dijatuhi hukuman empat tahun penjara tahun lalu untuk pekerjaannya.

Bank pusat juga mengambil alih sebuah bank yang dimiliki oleh adik ipar Ben Ali sebagai langkah pertama terhadap aset yang dikendalikan oleh keluarga berpengaruh bekas presiden, yang membentuk teras atau dasar perniagaan golongan elit di Tunisia.

Kepimpinan baru Tunisia berperanan untuk menyelenggarakan pemilihan umum parlimen dan presiden demokratik dalam tempoh enam bulan berikutnya, meskipun tidak ada tarikh telah ditetapkan.

Berdasarkan perlembagaan, pilihan raya harus diadakan dalam waktu kurang dari dua bulan.

Sumber: Al-Jazeera, 19 Januari 2010

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita