;

Jumaat, Januari 21, 2011

Pembicaraan Nuklear Iran bermula, harapan rendah.

Istanbul - Enam kuasa dunia akan cuba untuk memujuk Iran untuk menghentikan program nuklearnya pada pembicaraan pada hari Jumaat, dengan harapan sekurang-kurangnya Iran boleh bersetuju untuk membincangkan perkara itu dengan lebih mendalam.

Negara-negara Barat percaya bahawa Iran sedang berusaha membangunkan bom nuklearnya .Tehran mengatakan program nuklearnya adalah aman. Perbincangan pada hari Jumaat di Istanbul adalah sebagai mengikuti perkembangan perbincangan terakhir di Geneva, yang pertama kali diadakan lebih daripada satu tahun.

Kebuntuan program nuklear Iran dengan Barat meningkat di tahun lalu, dengan PBB menjatuhkan kebenaran yang baru dan negara-negara Barat menolak cadangan semakan bagi Iran untuk penukaran beberapa bahan bakar di luar negeri yang sebagai sedikit, terlambat.

Kesatuan Eropah yang mengepalai dasar luar negeri Catherine Ashton mengetuai delegasi mewakili enam kekuatan besar - Inggeris, China, Perancis, Jerman, Rusia dan Amerika Syarikat.
Mereka akan bertemu dengan perunding nuklear Iran Saeed Jalili.

"Kami tidak mengharapkan satu kemajuan yang besar dalam perundingan tetapi kami ingin melihat suatu proses konstruktif muncul yang ... menghala ke Iran terlibat dengan masyarakat antarabangsa dalam proses yang dan boleh dipercayai dan menangani keprihatinan masyarakat antarabangsa tentang program nuklearnya," kata juru bicara Jabatan Luar Negeri AS
Mark Toner, Khamis.

Barat mengatakan Iran telah gagal memenuhi resolusi PBB yang menuntut pengekanga pengayaan dan memberikan akses yang tidak terbatas ke laman nuklearnya.
Prospek senjata nuklear Iran membawa kepada kebimbangan konflik Timur Tengah yang mengharuskan Amerika Syarikat atau Israel memilih untuk menyerang.

Seorang juru bicara dengan delegasi yang dipimpin oleh Naib Setiausaha untuk Hal Politik William Burns di Istanbul mengatakan Washington menggunakan pendekatan penggandaan diplomasi dan tekanan.

"Tanggung jawab ada di Iran untuk mengambil langkah nyata dan meyakinkan," kata Mike Hammer, juru bicara Dewan Keamanan Nasional,.

Bruno Tertrais, seorang ahli Iran di Yayasan yang berpusat di Strategik Penyelidikan Paris, mengatakan yang terbaik diharapkan dari pertemuan Istanbul adalah agenda untuk perbincangan masa depan, yang akan memerlukan sikap positif Iran sendiri.


"Harapan cukup rendah," kata Tertrais.

Dalam pencarian mereka untuk membuka, kekuatan tersebut mungkin kembali kepada cadangan masa lalu untuk penukaran bahan bakar nuklear, di mana Iran akan memberikan uranium diperkaya rendah (UNK) sebagai ganti uranium diperkaya quality (HEU) yang boleh digunakan pada reaktor kajian perubatan
.

Idea ini pertama kali diperdebatkan pada tahun 2009.
Sejak saat itu kekuatan Barat mengatakan simpanan stok (UNK) Iran telah dua kali ganda, dan juga telah mula membuat (HEU ) sendiri, sehingga setiap perjanjian di masa depan harus melangkah lebih jauh dari yang dibincangkan di masa lalu.

Memasuki perbincangan di Istanbul, para pegawai Iran berkata, mereka bersedia untuk membincangkan bagi menghidupkan kembali perjanjian penukaran tahun lalu dengan Brazil dan Turki di Teheran, yang telah ditolak oleh kekuatan Barat untuk mereka tidak pergi jauh.

Jabatan Luar Negeri Toner mengatakan bahawa Amerika Syarikat bersedia untuk membincangkan cadangan penukaran bahan bakar untuk dikemaskini, jika Teheran mencerminkan kemajuan telah dibuat pada pengayaan uranium dalam masa dua tahun sejak idea itu dicanangkan.

Hukuman berat dikenakan terhadap Iran sejak Jun tahun lalu, termasuk langkah-langkah yang mensasarkan vital (keperluan utama) minyak dan gas, telah memburukkan ekonomi dan menghalang program nuklearnya.

Operasi tersembunyi Amerika Syarikat atau Israel mungkin juga akan merosakkan program Iran, termasuk virus komputer yang disebut Stuxnet, yang dikatakan oleh pakar, ia mungkin disasarkan kepada peralatan di lokasi pengayaan Natanz Iran.

Menjelang perbincangan di Istanbul, Amerika Syarikat berbicara untuk menjatuhkan hukuman keras kepada satu pihak, sementara Rusia menegaskan kembali pandangan prospek untuk menariksemula hukuman yang perlu dibincangkan untuk memujuk Iran agar bekerja sama.

Pada malam perundingan, utusan Iran untuk Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) Ali Asghar Soltanieh menyampaikan mesej cabaran, dan mengatakan kegiatan pengayaan Iran akan terus dilanjutkan di kemudahan bawah tanah di Fordow, dekat kota Qom, walaupun kegiatan nuklear mereka diserang.

Sumber: Misr Al-Yaum, 21/1/2011

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita