;

Sabtu, Januari 15, 2011

Isu Tunisia : Perkukuh kesatuan Ummah.

Setelah baru-baru ini dunia umat Islam dilanda dengan isu letupan gereja dan rusuhan yang berlaku di Iskandariah yang menimbulkan polemik antara agama, maka sekali lagi dunia islam mutakhir ini diletupkan dengan isu Umat Islam di Tunisia dengan demonstari dan protes besar-besaran pemerintahan terhadap Presiden Zine El Abidine Ben Ali.

Isu ini adalah dilihat sebagai kejayaan besar khususnya bagi umat Islam di Tunisia kerana dalam tempoh 23 tahun, mereka sudah mampu untuk bangkit dan membuktikan bahawa siri-siri ketidakadilan yang terhadap mereka telah membuahkan hasil yang menyatukan dan memperkukuhkan kembali kesatuan Islam.

Namun, tindakan yang dibuat oleh Presiden Zine adalah dilihat sebagai satu tindakan yang sangat tidak professional bagi seorang pemimpin dalam menyelesaikan kemelut ini apabila beliau tidak langsung menghadapi kecaman dan kemarahan dengan tindakan yang lebih bijak tetapi bertindak melarikan diri ke negara berdekatan

Isu-isu pembangunan negara, pemberian kerja, dan isu ekonomi Tunisia yang perlu dibangunkan serta isu besar pengangguran dan kewangan yang tidak diuruskan dengan sempurna meledakkan kemarahan rakyat yang melihat beliau hanya bercakap di luar kotak realiti.

Secara politiknya, tindakan beliau telah membuka kelemahan dan ketidakmampuan beliau untuk menyelesaikan isu-isu yang berkaitan dengan hak dan keadilan yang sepatutnya diterima oleh seluruh Agama sehingga membangkitkan kemahan besar-besaran rakyat Tunisia.

Dalam perkembangan terbaru yang diperolehi daripada akhabar Misr Al-Yaum bertarikh 15 Januari 2011, Presiden Zine yang dipetik mengatakan untuk membubarkan Kerajaan dan mengadakan Pilihanraya secara adil dalam tempoh enam bulan telah disambut dengan reaksi besar-besaran oleh rakyat Tunisia agar Presiden Zine turun lebih cepat daripada kerusi pemerintahnnya.

Umat Islam di seluruh dunia diharap sentiasa berdoa dan melaksanakan solat hajat agar Islam sentiasa terpelihara di bumi Tunisia khsusnya dan bumi Islam seluruh dunia umumnya dan tidak berlaku apa-apa perkara yang tidak diingini.

Moga-moga Islam yang memayungi manusia dengan kesatuan, keamanan, keadilan dan seluruh perkara yang terbaik untuk ummah akan terus menyuburkan kekuatan Umat Islam.

Boleh juga baca berita tentang isu ini di blog Kemanusiaan PMRAM



Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita