;

Sabtu, Januari 30, 2010

Berkata-kata dengan al-Quran vol 2

 

 kabah-at-night1

Insyaallah, pada kali ini kita akan sambung kembali kisah yang telah dibicarakan pada keluaran yang lepas.

Setelah itu, maka Abdullah pun menarik unta beliau lalu mengarahkannya untuk bergerak. Kedengaran suaranya agak kuat memberi arahan terhadap unta beliau itu.

Maka perempuan itu berkata lagi:

"…Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata)…"-Surah al-Luqman ayat 19.

Abdullah menurutinya.Ketika beliau berjalan bersama-sama perempuan yang berada di atas untanya, beliau menyanyikan siulan yang memberikan semangat untuk unta tersebut bergerak lebih pantas (ianya merupakan adat kebiasaan masyarakat arab berlagu dan berqasidah tatkala sedang menunggangi unta dan sebagainya).

Perempuan:

“…Oleh itu bacalah mana-mana Yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran…”-Surah al-Muzzammil ayat 20.

Abdullah : Sesungguhnya kamu ini sangat baik wahai makcik.

Perempuan:

“…Dan tiadalah Yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang Yang menggunakan akal fikirannya”.-Surah al-Baqarah ayat 269.

Abdullah: Wahai makcik adakah kamu telah mempunyai seorang suami?

Perempuan:

"Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu bertanyakan (kepada nabi) perkara-perkara Yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu…"-Surah al-Maiidah ayat 101.

Setelah itu, tatkala berjalan untuk mencari kafilah (suku kaum) makcik tersebut ( asalnya perempuan tersebut telah kehilangan Qabilahnya dan beliau tertinggal di belakang),  Abdullah al-Mubarak bertanya lagi kepada perempuan tersebut:

Adakah makcik mempunyai anak atau tetangga yang dekat?

Perempuan:

"Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia…"-Surah al-Kahfi ayat 46.

Abdullah: Apakah pekerjaan anak-anak makcik di dalam kafilah tersebut?

Perempuan:

"Dan (ia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan, dan Dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah Yang hendak dituju".-Surah al-Nahl ayat 16.

Beliau ingin memberitahu bahawa anak-anaknya bekerja sebagai ahli kaji bintang.

Ketika ditanya pula oleh Abdullah siapakah nama anak beliau, maka perempuan tersebut berkata:

"Dan (kerana itulah) Allah menjadikan Nabi Ibrahim kesayanganNya".-Surah al-nisaa' ayat 125.

"Dan Allah telah berkata-kata kepada Nabi Musa Dengan kata-kata (secara langsung, tidak ada perantaraan)".-Surah al-nisaa' ayat 164.

"Wahai Yahya, Terimalah Kitab itu (serta amalkanlah) Dengan bersungguh-sungguh!..."-Surah Maryaam ayat 12.

Di sini, beliau ingin memberitahu bahawa nama anak-anak beliau adalah Ibrahim, Isa dan Musa.

Tatkala anak-anaknya mendengar nama mereka dipanggil, maka mereka dengan cepat meluru ke arah perempuan tersebut.lalu beliau berkata kepada mereka:

“…sekarang Utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah Dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan Yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya…”-Surah al-Kahfi ayat 19.

Setelah anaknya membawa makanan kepada beliau, maka beliau berkata kepada Abdullah al-Mubarak:

"…Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat Yang lazat dan baik kesudahannya, Dengan sebab (amal-amal soleh) Yang telah kamu kerjakan pada masa Yang lalu (di dunia)!…"-Surah al-Haqqah ayat 24.

Maka, ketika mana Ibnu Mubarak ingin mendapatkan cerita sebenar mengenai peristiwa yang telah berlaku tersebut iaitu mengapa ibu mereka ini senantiasa berkata-kata dengan al-Quran, maka mereka menjawabnya sebagai berikut:

Sesungguhnya ibu mereka ini tidak pernah bertutur kecuali dengan al-Quran sahaja sejak 40 tahun yang lalu kerana takut melakukan kesilapan, beliau berpegang teguh dengan ayat-ayat Allah s.w.t., dan beliau sangat cintakan Allah s.w.t.’

Begitulah jiwa seorang yang sangat takut untuk melakukan dosa kepada Allah s.w.t., hingga tiadalah tutur katanya melainkan dengan al-Quran semata-mata. Kita tidak mungkin mampu melakukan seperti beliau, tetapi apa yang boleh kita lakukan, sentiasalah mengeluarkan tutur kata yang baik kepada orang lain, dan janganlah membalas keburukan orang dengan cercaan dan herdikan sebaliknya tunjukkanlah peribadi semulia mungkin, moga-moga dengan akhlak Islamiah yang kita tonjolkan, mampu untuk memikat orang lain kepada Islam.Amiin Ya Rabbal A’lamiin.

Wallahua’lam…

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita