;

Khamis, Februari 04, 2010

Sampai Bila Demokrasi Mahasiswa terus Ternoda!

 

18835_104311936260583_100000453322854_112211_6521996_n

Pertamanya, penulis sangat sedih dengan kemelut yang melanda PRK pada kali ini.

Penulis selaku seorang mahasiswa juga turut merasakan kesakitan sebagaimana yang dirasakan oleh sahabat-sahabat yang berjuang di Malaysia.

Sebagai sebuah negara yang dicanangkan oleh kerajaan dengan  demokrasi yang bebas, sememangnya ia amat memalukan.

Ini membuktikan bahawa saluran demokrasi masih lagi sempit dengan anasir-anasir yang tidak baik dan tidak langsung boleh meningkatkan kualiti pengurusan negara.

Mahasiswa adalah jiwa-jiwa yang diumpamakan sebagai bekas takungan…Jiwa-jiwa mereka ini menerima segenap ilmu pengetahuan…maka, perbezaan ideologi dan pandangan adalah satu perkara yang biasa dan pasti akan berlaku.

Adakah dengan perbezaan ideologi dan idealisme yang diperjuangkan oleh mahasiswa, maka demokrasi harus disalahguna dan dinoda!

Walaupun penulis tidak mengalami kemelut yang sebegitu dahsyat sebagaimana yang berlaku di UKM umpamanya, namun kesungguhan mahasiswa untuk mempertahankan secebis keadilan buat mereka yang kemudian dibalas dengan rempuhan dan pukulan FRU yang menjadi senjata pertahanan negara sangat tidak adil daripada neraca keadilan dalam pentadbiran negara itu sendiri apataha lagi jika diukur daripada necara keadilan Islam..

Mereka bukannya pengancam kepada keselamatan negara, malah tidak pernah diajar untuk menderhaka kepada negara…namun, adakah dengan meminta sedikit belas keadilan yang tidak berbayar itupun dikira sebagai pengganas negara!

Firman Allah s.w.t.di dalam surah Hud ayat 113:

“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang Yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang Penolong pun Yang lain dari Allah s.w.t. kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan”.

18835_104311932927250_100000453322854_112210_3506888_n

18835_104311949593915_100000453322854_112214_6661326_n

18835_104372899587820_100000453322854_113754_743398_n

Jika beginilah keadaan dan suasana yang terus ingin disuburkan di dalam negara kita, cerminan masa depan negara pastinya akan gelap .

Bukankah keterbukaan itu adalah jalan yang telah dibentangkan oleh Islam, lalu mengapa sehingga ke hari ini kerajaan masih terlalu bersikap dingin terhadap konsep keterbukaan tetapi dalam masa yang sama negara ini dianggap sebagai negara Islam yang mengamalkan konsep Islam secara Syumul?

Lihatlah bagaimana keterbukaan rasulullah s.a.w di dalam menyampaikan Dakwah Islam kepada Masyarakat hatta para pembesar.

Umapamanya, tatkala Rasulullah s.a.w. menulis surat kepada Raja Habsyah, Raja Mesir dan Raja Rom (Berzantin) yang menganut agama Kristian, baginda bersifat terbuka. Secara jelas, Allah s.w.t. telah mempamerkannya di dalam al-Quran:

“Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai ahli kitab, marilah kepada satu kalimah Yang bersamaan antara Kami Dengan kamu, Iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengannya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian Yang lain untuk dijadikan orang-orang Yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka Katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu Bahawa Sesungguhnya Kami adalah orang-orang Islam".-Surah ali-Imran ayat 64.

Jika dengan bukan  Islam sekalipun Islam menganjurkan keterbukaan, apatah lagi dengan golongan penuntut ilmu yang sangat dimuliakan oleh seluruh makhluk bumi dan langit ini, maka lebih-lebih lagi keterbukaan itu sangat dituntut.

Secara jelas, Islamtidak akan sekali-kali meninggalkan walau sekecil-kecil perkara di dalam urusan Duniawi mahupun Ukhrawi.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An’am ayat 38 yang bermaksud:

"Dan tidak seekor pun binatang Yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung Yang terbang Dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di Dalam Kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan)".

Semoga Allah s.w.t. sentiasa memberi hidayah dan taufiq kepada kita semua.

Sahabat-sahabatku, teruskanlah perjuangan kalian untuk menegakkan segala yang hak, Moga-moga Allah s.w.t. terus meninggikan pahala kalian dan menempatkan kalian bersama orang-orang yang benar.

Ya Allah, tunjukkanlah bahawa kebenaran itu tetap kebenaran, dan kurniakankan kekuatan kepada kami untuk mengikutinya, dan tunjukkan kepada kami kebatilan itu adalah satu kebatilan, agar mampu untuk kami menjauhinya..Amiin ya Rabbal’alamiin”.

Harapanku jua, semoga negara Malaysia yang ku cintai ini sentiasa di dalam rahmat dan petunjuk Allah s.w.t…Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita