;

Rabu, Januari 13, 2010

Sekadar Satu Coretan

Sekadar satu coretan..

Petang semalam, sewaktu penulis berjalan kaki untuk menuju ke kelas pengajian Hadith mingguan di Masjid Mudhayafah, yang terletak atas sedikit daripada Masjid Azhar, badan penulis telah dirempuh kereta.

Waktu itu, penulis baru saja berjalan di sebuah lorong yang agak kecil..Di kiri-kanannya terdapat beberapa buah rumah dan ada jugak beberapa kedai termasuklah kedai buah yang terletak di tepi jalan.

Sebaik penulis menghampiri simpang di hujung lorong, sebuah kereta sederhana besar masuk secara tiba-tiba ke arah lorong tersebut.

Jarak yang agak dekat tidak memungkinkan penulis untuk mengelak, ditambah lagi dengan kemunculan kereta itu secara tiba-tiba.

Nasib baiklah , kereta itu telah ditakdirkan oleh Allah s.w.t. bergerak tidak terlalu laju.

Akibatnya, bahagian depan kereta itu merempuh badan penulis, dan dagu penulis terhantuk di bahagian depan kereta tersebut.

Seingatnya, tidak ada seorangpun pelajar melayu ketika itu, hanya penulis, pemandu kereta dan beberapa orang arab yang gelagatnya seperti sedang tengok filem atau drama lagak ngeri, babak perlanggaran.

Terhuyung-hayang jugak penulis, hampir jatuh tapi sempat disambut oleh seorang pakcik Arab yang kebetulan ada di tepi jalan.

Boleh tahan jugaklah rasanya. Sedikit sakit di bahagian dagu dan sedikit senak di bahagian perut..Alhamdulillah tiada sebarang luka.

Dalam pada itu, penulis pun meneruskan perjalanan untuk menghadiri kelas pengajian mingguan tersebut setelah agak lega kesakitan sebentar tadi.

Dalam perjalanan, penulis teringat sebuah hadith nabi yang bermaksud:

“Barangsiapa yang mencari jalan yang dilalui dengan cara menuntut ilmu, maka Allah s.w.t. akan memudahkan baginya jalan ke syurga”.

Erm…mungkin inilah salah satu cara Allah s.w.t. nak mudahkan jalan ke syurga..Bisik hati penulis.

Wallahua’lam…

1 ulasan:

Mohd Khairul Anam bin Mohd Aminuddin berkata...

moja..seram aku baca citer ko nih..teringat aku mase ko tersungkur mase men bola tampar kt sek. dulu

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita