;

Sabtu, Februari 27, 2010

Erti Maulidul Rasul Buat Kita…

clip_image002

Edisi Maulidul Rasul/2010

Erti Maulidul Rasul Buat Kita…

Maulidul Rasul menjelang lagi…hari yang penuh dengan keberkatan dan rahmat buat seluruh umat Islam. Seluruh dunia meraikannya sebagai tanda cinta dan kasih-sayang penuh tulus terhadap junjungan besar nabi Muhammad s.a.w.

Namun, apakah ertinya Maulidul Rasul itu buat kita semua, adakah hanya sekadar sebuah perayaan, ataupun lebih daripada itu kita menghayatinya dengan penuh rasa ketaqwaan dan kesyukuran.

Pepatah arab ada menyebutkan :

"Bukanlah hari raya itu bagi mereka yang berpakaian serba baru sahaja, tetapi hari raya itu sebenarnya bagi mereka yang ketaatannya bertambah".

Ayuh kita sama-sama tajdidkan niat dan iman kita, mencintai dan mengasihi rasulullah s.a.w sepenuh jiwa dan raga. Tiadalah makhluk yang ada di atas muka bumi ini terlebih mulia daripada rasulullah s.a.w.

Jadikan baginda sebagai Qudwah ikutan terbaik berlandaskan firman Allah s.w.t di dalam surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud:

"Sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah s.a.w itu contoh ikutan terbaik (sebagai ikutan)…"

Kita masih punyai masa untuk menjadikan biah di sekeliling kita menepati kehendak Allah s.w.t dan rasulnya..Mulakan daripada diri kita, mencegah maksiat kepada Allah s.w.t dan rasul-Nya, seterusnya menerapkan nilai Islam terhadap rakan dan masyarakat di sekeliling kita.

Perhatikan bagaimana Akhlak kita, solat Jemaah, ukhuwwah yang telah kita jalinkan, peribadi yang kita jana, adakah ia telah selari dengan kehendak Allah s.w.t dan rasul-Nya?

Maka, di situlah sebenarnya kayu pengukur terhadap kecintaan kita terhadap rasulullah, iaitu dengan melakukan sunnah baginda serta meninggalkan tegahannya. Malah, ianya adalah satu bentuk terhadap aplikasi Maulid yang kita sambut buat sekelian kalinya ini.

Firman Allah s.w.t di dalam surah al- ayat 7 yang bermaksud:

"Dan apa jua perintah Yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka Terimalah serta amalkan, dan apa jua Yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang Yang melanggar perintahNya)".

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah s.w.t telah memilih Kinanah di antara anak-anak Ismail, dan dipilihnya Quraisy daripada Kinanah, dan dipilihnya Hashim daripada Quraisy dan dipilihnya saya daripada Bani Hashim"-Hadith riwayat Muslim.

Lakukanlah Suruhan Allah s.w.t dan Rasul-Nya, dan tinggalkan tegahan Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Itulah ertinya Maulidul Rasul buat kita!

Disediakan Oleh : Unit Risalah dan Penerbitan UBS PMRAM 2009/2010

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita