;

Ahad, Februari 14, 2010

Jangan Berterusan Begini!

 

flower_22Seketika membaca kandungan artikel sebuah blog, penulis termenung dan kesedihan.

Sahabat-sahabat boleh ambil sedikit masa membaca artikel dalam blog ini.

http://alhusseyn51.blogspot.com/2010/02/beginikah-sikap-seorang-presiden.html

Sebenarnya, penulis sedih tatkala membaca luahan-luahan pedas sebegini, lebih-lebih lagi ianya dipaparkan secara jelas di dalam blog.

Seolah-olah tiada langsung sifat kasih-sayang terhadap mereka-mereka yang berjuang ikhlas kerana Allah s.w.t.

Sudahlah isu-isu wala’ kepada pimpinan belum surut, hati yang penuh kotoran pula mencanang idea-idea yang jauh daripada nilai Islam terhadap peribadi seseorang.

Begitulah manusia, sedikit sahaja keburukan orang, terus dipandangnya dengan sangat besar, sehingga melupakan kebaikan yang telah dilakukan oleh orang tersebut.

Apa sebenarnya penyakit yang ada di dalam hati manusia sebegini, dengki dengan Tok Guru ke, Nak Jawatan ke, Orang tak ambil tahu hal dia ke, atau sebagainya?

Lahirnya peribadi insan-insan sebeginilah yang akan membantutkan perjalanan dakwah Islam sebenarnya!

Golongan sebegini tidak ada kerja lain, hanya mencari kesalahan orang sahaja…akhirnya yang rugi adalah dia juga.

Kalaulah orang cerita pulak pasal peribadi buruk beliau di dalam blog, agaknya macam manalah perasaan beliau, mesti tak tahu nak sorok kat mana muka beliau yang tidak tahu malu itu.

Bukannya nak minta penjelasan Tuan Guru dahulu pasal kelewatan beliau, sedar-sedar terus bubuh je dalam blog..Pening-pening.

Kita hidup nie mesti ada sifat lapang dada…itu baru nilai ukhuwwah yang masih rendah…belum dikira lagi Ithar atau mengutamakan orang lain lebih daripada kepentingan diri kita sendiri.

Sebab itulah, jika apa yang lahir daripada hawa nafsu tanpa tapisan iman dan akal, orang akan cepat lihat kejahilan seseorang individu tersebut.

Imam al-Syafie sendiri berpaling daripada golongan-golongan pengikut hawa nafsu hingga beliau sanggup berpindah daripada Baghdad ke Mesir pada waktu tersebut kerana tidak ingin melayani kerenah mereka yang sudah menguasai kerajaan serta tidak ingin berdebat dengan mereka kerana kejahilan mereka sendiri.

Apalah ilmu kita berbanding ulamak…bahkan keikhlasan mereka dalam beramal dan berjuang menegakkan Islam sudah cukup mereka digelar para syuhada’ Allah s.w.t dan dosa-dosa mereka diampunkan.

Namun, mengkritik peribadi orang-orang yang ikhlas itulah yang akan mematikan jiwa dan menghitamkan hati individu tersebut sehingga kelak mereka tidak akan nampak lagi jalan hidayah Allah s.w.t.

Fudhail bin ‘Iyad pernah ditanya:

"Wahai ayah kepada Ali, bilakah seseorang itu mencapai darjat kesolehan”.

Lalu dijawab oleh beliau:

“Apabila nasihat itu berada pada niatnya, apabila kebenaran itu berada pada lidahnya, apabila takut itu berada pada hatinya dan apabila amal soleh itu berada bada anggota badannya”.

Bagi golongan sebegini, perhatikanlah peringatan Allah s.w.t. di dalam al-Quran. Kalian sepatutnya sentiasa menjadikan al-Quran dan al-Sunnah sebagai cerminan hukum kepada manusia bukan hanya berdasarkan emosi dan hawa nafsu semata-mata.

Perhatikan bagaimana sikap nabi s.w.t. ketika dihadapkan dengan dua orang yang bertelagah sebagai contoh, nabi s.a.w. bersabda kepada keduanya:

Sesungguhnya kamu telah bertelagah di hadapanku. Mudah-mudahan sebahagian kamu lebih mantap hujahnya berbanding sebahagian yang lain, dan aku berhukum terhadapnya berdasarkan apa yang aku dengar daripadanya’- Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.

Lihatlah betapa mulianya peribadi insan agung ini, baginda tidak akan sekali-kali menggunakan hawa nafsu dan emosi dalam apa jua perkara. bahkan inilah di antara hadaf utama baginda diturunkan iaitu untuk menyempurnakan kesempurnaan akhlak itu sendiri.

Bagi penulis, mungkin beliau tidak mengerti bahawa Wala’ itu penuh dengan hikmah kerana ia turut mengandungi makna Taat, Nusrah dan Mahabbah itu sendiri. Natijahnya, beliau telah gagal untuk menterjemahkan rasa mahabbah dan kasih-sayangnya terhadap para ulamak.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-A’raf ayat ke 199 yang bermaksud:

“Terimalah apa Yang mudah Engkau lakukan, dan suruhlah Dengan perkara Yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang Yang jahil (yang degil Dengan kejahilannya)”.

Semoga kita sentiasa di dalam hidayah dan taufiq Allah s.w.t…Sudahlah, jangan dihiraukan mereka yang ada penyakit di dalam hatinya ini!

Wallahua’lam…

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita