;

Selasa, Februari 23, 2010

Janganlah Kebencianmu itu Merosakkan!

ukhuwwah

Salam ukhuwwah dan salam juang buat semua teman..moga-moga kalian sentiasa hidup dalam suasana tenang dan tenteram walau di mana kalian berada.

Hari ini, penulis ingin berkongsi sedikit mengenai perasaan kasih dan sayang serta benci…mungkin sekadar ingatan kita bersama.

Kita semua tahu, bahawa perasaan itu adalah sebuah anugerah Allah s.w.t. yang sangat bernilai kepada manusia.

Bayangkanlah, jika kita tiada perasaan…mesti hidup ini tidak seronok bukan?

Kadang-kadang perasaanlah yang mejadikan dunia ini penuh bermakna, seumpama warna-warna biru, hijau, koko dan lain-lain lagi yang menghiasi alam buana ini.

Namun, dengan akal dan iman yang dikurniakan buat kita, Allah s.w.t. menyuruh agar umat-Nya sentiasa waras dalam mengurus perasaan agar ia tidak merosakkan diri kita sendiri.

Dalam sebuah Hadith yang masyhur, Muhammad bin Ubaid al-Kindi daripada ayahnya, telah berkata:

“Aku telah mendengar Ali berkata kepada Ibni Kawwa’ ': Adakah kamu tahu apakah yang golongan awal telah berkata? Cintailah kekasih kamu sekadarnya sahaja; takut-takut ia akan menjadi kebencianmu pada satu hari nanti, dan bencilah seseorang itu sekadarnya sahaja, takut-takut ia akan menjadi kekasihmu satu hari nanti”-Hadith hasan Liqhairihi (Mauquf), dan ia sah secara marfu’…

Hadith ini secara ringkas memberi panduan bagaimana mengurus perasaan kasih-sayang dan benci di dalam kehidupan kita.

Kadang-kadang, kita sangat sayang kepada seorang itu..hingga habis segala rahsia diri dan masalah-masalah peribadi dicurahkan, kerana menaruh kepercayaan yang sepenuhnya. Tapi, kita harus beringat, tinggalkan sedikit rasa benci, cemburu dan sebagainya , bimbang ia akan menjadi musuh kita setelah mendapat habuan daripada diri kita.

Begitu juga, dalam kita membenci seseorang, jangan terlalau membencinya hingga melihat mukanya sahaja sudah membuat marah membuak-buak di dalam diri kita…tinggalkan walau sedikit rasa sayang dan belas kasihan, kerana mungkin satu hari ia akan menjadi teman terbaik bagi kita.

Akhirnya, uruslah perasaan kita dengan sebaiknya…tiada masalah yang tidak mampu diselelaikan di atas muka bumi ini kerana hakikatnya Allah s.w.t. telah menjadikan jawapan-jawapan kepada setiap persoalan yang membelenggu diri manusia melalui nur wahyu Allah s.w.t.

Daripada Umar bin al-khattab r.a, beliau telah berkata;

Jangan jadikan kasih-sayang kamu sebagai satu bebanan, dan jangan (jadikan juga) kebencianmu sebagai pembinasa. Lalu aku ( yakni zaid bin Aslam) bertanya; bagaimana berlaku sebegitu? Beliau berkata: Jika kamu mencintai sesuatu, kamu terbeban seperti bebanan kanak-kanak ( yakni terpaksa memenuhi kehendak anak-anak yang kadangkala membebankan), dan jika kamu terlalu membenci seseorang, kasih-sayangmu terhadap temanmu hanya akan merosakkan (perhubungan)”. – Hadith shahih sanadnya, dikeluarkan oleh Abdul Razzaq di dalam al-Musannif daripada Aslam..

Maka, Jangan jadikan sifat kasih-sayang kita sebagai beban yang akan membelenggu diri kita, dan jangan juga menjadikan sifat kebencian kita terhadap sesuatu merosakkan dan membinasakan diri kita sendiri. Ambillah pesanan nabi s.a.w buat kita semua:

خير الأمور أوسطها

Sebaik-baik perkara itu adalah yang pertengahan ( sederhana )

Moga-moga kita menjadi hamba yang berjaya di dunia dan akhirat. wallahu’alam…

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita