;

Rabu, Jun 30, 2010

Usahlah tamak.

ImamAl-Syafie menuturkan bait-bait mutiara yang cukup indah pada muqaddimah kitabnya yang masyhur iaitu Al-Um. Kata beliau:'

قال الإمام الشافعي رضي الله تعالى عنه في مقدمة كتابه ( الأم ) :


1) العبد حر إن قنع

2 ) والحر عبد أن طمع

3 ) فاقنع ولا تطمع فلا

4 ) شيء يشين سوى الطمع


1. Seorang hamba itu adalah merdeka jika ia bercukup-cukupan,

2. Dan kemerdekaan bagi seorang hamba itu adalah apabila dia tamak,

3. Maka bercukupanlah dan janganlah kamu tamak,

4. kerana tiadalah suatu perkara yang lebih keji daripada perbuatan tamak.

Bait-bait syair yang indah di atas menerangkan kepada kita bahawa antara sifat-sifat keji yang perlu dihindari dalam kehidupan seorang Muslim adalah sifat tamak. Seseorang yang tamak tidak akan puas dengan dunia yang dicarinya, bahkan baginya harta yang ada tidak akan cukup walaupun sudah bertimbun-timbun dikumpulkan..ianya hanya akan memakan dirinya dan menghinakan dirinya sahaja.

Bagi seseorang yang tamak, ianya adalah merupakan kemerdekaan yang besar baginya kerana ia berjaya mendapatkan harta benda yang banyak semata-mata untuk memuaskan nafsunya. Namun, Islam mengajar kita agar sentiasa redha dan merasa cukup dengan apa yang ada kerana sesungguhnya kekayaan yang sebenar itu akan kita dapati di akhirat kelak bilamana kita berjaya mengharungi cubaan dan fitnah di atas muka bumi ini. Itulah kemerdekaan yang sebenar kerana sesungguhnya kita telahpun menjadi kaya di sisi Allah S.W.T walaupun dinilai miskin di sisi manusia disebabkan kita telah memiliki sifat taqwa yang merupakan harta sangat bernilai bagi kita semua.

Sayyidina Ali menyebutkan taqwa itu adalah takut kepada Allah S.W.T, redha dengan rezeki yang sedikit, beramal dengan al-Quran, dan bersedia untuk hari pembalasan iaitu Akhirat.

Moga-moga, kita sentiasa menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat insyaAllah. Wallahu'alam...

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita