;

Selasa, Mei 25, 2010

Australia usir Diplomat Israel

Sumber:Klik di sini

CANBERRA 24 Mei – Australia mengarahkan seorang diplomat Israel diusir hari ini, selepas siasatan mendapati negara itu terlibat dalam pemalsuan empat pasport Australia yang digunakan bagi tujuan membunuh pejuang Hamas di Dubai.

Tindakan Australia itu dilihat mengikuti langkah Britain pada Mac lalu yang mengusir keluar diplomat Israel kerana pemalsuan 12 pasport negara itu untuk digunakan dalam misi membunuh pegawai kanan pergerakan Hamas, Mahmoud al-Mabhouh.

Sementara itu, kerajaan Ireland, Jerman dan Perancis dijangka menyatakan tindakan mereka berhubung pemalsuan pasport melibatkan rakyat negara itu.

Menteri Luar Australia, Stephen Smith memberitahu Parlimen, ini bukan kali pertama Israel memalsukan pasport Australia dalam usaha mereka untuk membunuh Mahmoud al-Mabhouh di sebuah bilik hotel di Dubai.

“Tindakan ini bukanlah sesuatu yang patut dilakukan oleh sebuah negara sahabat terutama sekali apabila kedua-dua negara mempunyai hubungan yang sangat rapat,” katanya.

Katanya, diplomat Israel telah diarah keluar dari Australia dan diberi tempoh seminggu untuk melakukannya.

Dalam pada itu, Radio Israel melaporkan, kesemua diplomat yang diusir dari Australia dan Britain merupakan wakil Mossad.

Jurucakap Kementerian Luar Israel, Yossi Levy memberitahu Radio Tentera Israel, pihaknya yakin hubungan baik kedua-dua negara akan terus terjalin.

“Kami kesal dengan tindakan Australia. Namun, kami tetap menghormati keputusan mereka,” jelasnya.

Kali terakhir Australia mengusir diplomat dari Israel adalah pada 2004 lalu. – AP

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita