;

Khamis, Mei 13, 2010

Kecatatan bayi meningkat akibat Peperangan di Gaza!

Sabtu, 06/02/2010 – Walaupun “Operation Cast Lead” Israel telah berakhir pada januari 2009, kesannya masih ada dan akan terus dirasai beberapa dekad mendatang. Doktor di Bandar Gaza melaporkan kenaikan kecacatan kelahiran yang membimbangkan di kalangan wanita yang terdedah dengan posporus putih dan beberapa lagi bahan kimia yang digunakan dalam senjata Israel.

Dalal Al-Agh, seorang wanita Gaza daripada kejiranan Al-Tofah di Bandar Gaza, melahirkan bayi yang tidak sempurna di Hospital Al-Shifa di Bandar Gaza City baru-baru ini. Bayi itu sukar bernafas, tangannya pendek, kaki dan hidungnya rata. Dia seberat hanya 4 kilogram dan ditahan di Unit rawatan neonatal (NICU).

Doktor yang memerhatikan ibu kepada bayi cacat itu tinggal di kejiranan Al-Tofah di Semenanjung Gaza, dimana diserang oleh Israel menggunakan bom fosforus putih pada perang yang terdahulu. Mereka me kecacatan kelahiran itu adalah kesan langsung daripada pendedahan kepada bahan kimia, yang mana kumpulan hak asasi manusia menentang penggunaanyan di kawasan awam berpenduduk padat.

P/S: Moga-moga Allah S.W.T akan sentiasa selamatkan anak-anak yang bakal menjadi penyambung risalah kenabian.Sama-sama kita terus berdoa.

Sumber di sini

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita