;

Ahad, Ogos 15, 2010

Dekatnya kiamat

Salam Ramadhan buat semua..Moga-moga kita sentiasa berada di dalam keadaan yang dirahmati dan diredhai oleh Allah S.W.T di sepanjang bulan ramadhan ini.

Penulis memohon maaf disebabkan agak lama tidak menulis kerana memfokuskan kepada perkara yang lebih utama lagi.

Penulisan itu penting, namun bila bertembung dengan banyak perkara yang lebih diutamakan maka perkara yang diutamakan itulah yang harus diselesaikan terlebih dahulu.

Inilah yang diajar oleh Islam melalui kefahaman terhadap Fiqh Al-Aulawiyyat dan Fiqh al-Muwazanat (timbangan ) dalam kita menyelesaikan apa jua permasalahan menurut posisi masing-masing.Teringat bilamana Imam Hassan Al-Banna ditanya mengapakah beliau tidak mengarang buku atau kitab..Maka beliau menjawab "Aku tidak mengarang buku kerana aku mengarang Rijal-rijal". Ia bermaksud beliau memahami keutamaan untuk membina jiwa-jiwa yang mampu menggerakkan proses tarbiyyah untuk menegakkan Islam itu lebih utama dan berkesan daripada penulisan pada zamannya.

Namun ,jika kita merasa penuliasan itu satu medium terbaik untuk menggerakkan paradigma Dakwah itu sendiri, maka utamakanlah dan fokuskan terhadapanya kerana ianya juga merupakan satu sunnah yang telah dihidupkan oleh sebahagian ulama'-ulama' kita sendiri baik dahulu mahupun sekarang.

Di dalam sebuah hadith yang panjang, Rasulullah S.A.W mengingatkan kepada umatnya berkaitan salah satu tanda-tanda kiamat iaitu lahirnya anak-anak yang berpangkat tuan kepada ibunya dan timbulnya bangunan- bangunan pencakar langit.

Ertinya:

Daripada Umar bin al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang), …………kemudian Jibrail bertanya kepada RasululIah saw., "Maka khabarkan kepada ku tentang hari qiamat?". Lalu Nabi saw. menjawab, "Orang yang ditanya tiada lebih mengetahui daripada orang yang bertanya". Maka Jibrail lalu berkata, "Kalau begitu cuba khabarkan kepada ku tanda-tandanya", maka Nabi saw. menjawab, "Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan".

(H.R. Muslim)

Keterangan

Di antara tanda qiamat ialah, bila hamba melahirkan tuannya. Maksudnya akan banyak bilangan hamba yang kemudiannya akan digauli oleh tuannya dan melahirkan anak. Maka anak ini adalah berpangkat ayahnya, iaitu sebagai tuan kepada ibunya sendiri. Ada juga sebahagian yang memberikan pandangan, bahawa contoh ini alalah merupakan simbolik kepada suasana yang sudah terbalik, di mana hamba menguasai tuan, bukan sebaliknya. Jadi pemikiran manusia sudah terbalik, di mana yang baik dikatakan jahat dan yang sebenarnya jahat dikatakan baik.

Tanda kedua pula bilamana orang yang tidak berkasut, orang miskin yang semestinya ia mendahulukan membeli kasut dari yang lain, tiba-tiba ia telah mendirikan bangunan yang tinggi yang tentunya terpaksa berhutang daripada orang lain. Ada pula yang mentafsirkan bahawa yang dimaksudkan adalah orang yang miskin pada akhir zaman akan menjadi kaya dengan mengejut sehingga yang pada waktu kelmarin masih sahaja tidak berkasut , tiba-tiba pada hari ini ia sudah dapat membuat bangunan yang indah-indah dan sangat mewah.

Lihat gambar ini :





Gambar di atas menunjukkan sebuah jam gergasi yang berharga 3 Juta USD bakal dibina di Makkah al-Mukarramah yang hampir setaraf dengan menara- pencakar langit di dunia.

Gambar-gambar seterusnya boleh dilihat di sini

Inilah di antara hakikat atau realiti terhadap apa yang telah dibuktikan oleh rasulullah S.A.W di dalam sabdaan Baginda tentang dekatnya kiamat sejak 1400 tahun dahulu lagi.

Secara ringkasnya, apa yang ingin penulis ungkapkan di sini adalah persediaaan kita untuk menghadapi hari kebangkitan yang semakin hampir ini.

Usahlah kita hanya merasa seronok dengan kenikmatan yang berada di sekeliling kita..namun , sentiasalah bersedia dengan tanda-tanda yang telah ditunjukkan oleh Allah S.W.T di sekeliling kita juga.

Ramadhan yang ada ini belum tentu akan dapat dinikmati oleh kita pada tahun yang akan datang. Ambillah peluang yang ada dengan penuh keimanan dan penghisaban..Moga-moga kita akan beroleh kemenangan InsyaAllah.

Wallahua'lam...


Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita