;

Sabtu, Oktober 23, 2010

Menara Warisan Merdeka- Pertimbangan adalah wajar


Cadangan Kerajaan untuk membina Menara Warisan Merdeka yang berharga lebih 5 Bilion dan memakan masa lebih kurang 10 tahun, yang dijangka siap sepenuhnya pada 2020 yang akan datang, wajar dipertimbangkan daripada segala aspek pembangunan dan taraf hidup masyarakat sebelum ianya direalisasikan.

Cadangan yang diumumkan di dalam Bajet 2011 itu, adalah di antara salah satunya untuk menjadikan Malaysia sebagai salah satu tarikan pada masa akan datang.

Namun, di sebalik daripada proses untuk terus membangunkan kemajuan negara mengikut rentak ketamadunan hari ini, tidak salah sekiranya asas terhadap keperluan rakyat itu dilihat sebagai salah satu agenda yang besar dalam pembangunan ketamadunan sesebuah negara.

Ini adalah sesuai mengikut acuan sesebuah ketamadunan kerana ahli atau rakyat memainkan peranan yang sangat penting dalam landskap pembangunan negara itu sendiri.

Maka, tidak salah sekiranya bahan asas ini diberikan keutamaan sebelum mencerna bahan-bahan tambahan demi untuk melengkapkan lagi kemajuan negara.

Penulis beranggapan, taraf hidup penduduk atau rakyat di luar bandar, khususnya di pedalaman masih banyak lagi yang perlu diberikan keutamaan untuk mereka keluar daripada kesempitan hidup serta merasa kebersamaan hidup yang senang dan tenang di dalam Negara yang berbilang kaum.

Begitu juga, Islam tidak menghilang sama sekali menghalang kemajuan sesebuh tamadun..Namun, bagaimana prinsip keadilan yang sebenarnya dapat diterapkan di kalangan rakyat itulah perkara asas yang lebih utama untuk diselesaikan.

Moga-moga, cadangan untuk memperuntukkan sebanyak 5 bilion tersebut yang jumlahnya adalah sangat besar, dapat dikaji dan dipertimbangkan agar wang tersebut dapat dimanafaatkan dengan lebih baik untuk membantu mereka yang lebih memerlukan serta menaiktaraf fungsi kebajikan dan pendidikan masyarakat itu sendiri.

Ulasan mengenai perkara ini boleh juga dilayari di web rasmi PMRAM : www.pmram.org

1 ulasan:

menara berkata...

http://menarawarisan.blogspot.com, the place where pros and cons flock together!

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita