;

Ahad, Disember 26, 2010

Ilusi dunia


Terkadang kehidupan dunia ini hanyalah seumpama sebuah ilusi yang yang zahirnya kelihatan cantik, ajaib, menakjubkan dan ingin dimiliki, tapi hakikatnya ianya hanyalah sebuah ujian untu melihat tahap keimanan manusia itu sendiri.

Allah S.W.T tidaklah menciptakan dunia ini selain sebagai medan ujian untuk melihat adakah setiap manusia menepati konsep kehambaan dan 'Ubudiyyah yang sebenar terhadapa Allah S.W.T.

Mak, tapisan tersebut telah dilakukan dengan ujian-ujian di atas muka bumi ini untuk dipilih mereka yang betul-betul layak mendapat ganjaran tang terhebat dan terbesar daripada Allah S.W.T, iaitu melihat wajah Allah S.W.T yang Maha Agung, dan mendiami mahligai mewah iaitu syurga Allah S.W.T .

Tiadalah yang bermanafaat untuk menjadi bekalan menuju negeri akhirat yang abadi melainkan hati yang bersih dan betul-betul sempurna dibawa menghadap Allah S.W.T

Allah S.W.T berfirman :

"Satu hari yang mana tidak adalah manafaat sebarang harta dan anak lelaki, kecuali mereka yang datang kepada Allah S.W.T dengan hati yang bersih"

Sesungguhnya, tidak adalah apa-apa manafaat untuk dikejar dunia yang penuh fatamorgana ini.

Sebagaimana kisah Nabi Muhammad S.W.T, yang diriwayatkan ketika baginda bersama para sahabat lalu di sebuah tempat, dan kelihatan seorang pengembala kambing yang membuang bangkai kambingnya, maka rasulullah S.A.W bertanya kepada para sahabat baginda, "Pada pandangan kalian, apakah nilai kambing tersebut di sisi tuannya".

Maka dijawab oleh para sahabat, "Tentulah bangkai tersebut tidak ada nilai sedikitpun di sisi tuannya, kerana ianya telah dibuang oleh tuannya".

Maka baginda berkata kepada para sahabat, "Begitulah diibaratkan dunia di sisi Allah S.W.T. Sekiranya dunia ini punyai nilai walau sebelah sayap nyamuk, nescaya orang kafir tidak akan dapat minum walau seteguk air".

Alangkah beruntungnya umat islam, nilai yang diiktiraf di sisi Allah S.W.T hanyalah diberikan kepada umat Islam.

Walaupun manusia melihat golongan kafir mendapat kesenangan dan kemewahan di atas muka bumi, tetapi itu disebabkan tidak ada nilaipun di sisi Allah kehidupan mereka.

Namun, kehidupan yang bernilai adalah di akhirat kelak, yang mana hanyalah diberikan kepada uamat Islam sahaja. Maka, usahlah kita merasa ragu sedih dengan segala ujian yang menimpa kita sewaktu berkelananya kita di atas pelayaran di muak bumi ini.

Gambar-gambar di bawah ini adalah beberapa ilusi-ilusi mata yang terkadang pening untuk difikirkan. Sumber gambar ini adalah daripada www.malaysiasensasi.net




Gambar-gambar di atas kelihatan hidup dan bergerak-gerak serta menakjubkan, namun hakikatnya ianya hanyalah sebuah corak yang pegun dan tidak mengandungi apa-apa di dalamnya.

Itulah kaitan yang cuba penulis letakkan dalam posting yang sederhana pada kali ini.

Moga-moga setiap kejadian yang berlaku pada diri kita di sepanjang kehidupan ini memberikan satu nilai yang besar untuk menjadi Muslim yang terbaik serta mengikut jalan-jalan yang telah dilakukkan oleh Ulama'- ulama' yang sentiasa hidup hati mereka dengan perjuangan serta tidak mudah tertipu dengan dunia yang penuh dengan ilusi dan fatamorgana.

Wallahu'alam...

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita