;

Selasa, Oktober 06, 2009

Tiada Gunanya Perpecahan!

Apa Faedahnya PERPECAHAN!

Sungguh memeningkan kepala akhir-akhir ini...

tanyalah siapa pun...soal perpecahan semakin parah di bumi Ardul Kinanah Mesir ini.

Kata orang, bumi Ardul Kinanah adalah satu bumi yang sangat unik dan ajaib...sebarang niat yang serong akan memakan diri sendiri.

Memang...KALAU TERSILAP LANGKAH, IA UMPAMA BUSUR PANAH YANG MENYUSUR LAJU MENIKAM ULU HATI si pelepasnya.

Ada sebahagian golongan, yang mengaku diri mereka sebagai mahasiswa dan mahasiswi yang mengamalkan idenditi ISLAM, berpakaian cara ISLAM, ingin hidup cara ISLAM...tapi menolak manhaj Islam yang menganjurkan kesatuan.

Jelas ini satu bentuk kezaliman...bukanlah zalim itu
"Tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya"!.

Apa maknanya, jika pelajar yang baru sampai...belum sepenuhnya mampu mengenal keadaan dan muamalah di Mesir, serta perlukan bimbingan...namun mereka disorok, disembunyikan dan dibawa ke tempat lain.

Apa yang tidak kena lagi dengan PMRAM!

Bahkan PMRAM yang telah lama wujud di bumi Mesir ini, patut mempunyai hak untuk bersama-sama dengan pelajar yang baru...untuk terus memperkukuhkan kesatuan mahasiswa dan mahasiswi di Mesir ini.

Kalau ada kelemahan pun...salur idea, beri pandangan, bagi muhasabah, salurkan komen dan sebagainya..barulah kena dengan caranya...kalau menunjukkan sikap yang agresif dengan menjadikan pelajar-pelajar baru yang ingin mengenal alam Azhar di Mesir ini sebagai sasaran mangsa, adalah satu perkara yang sangat tidak beradab dan tidak
Professional.

di mana ingin dicampakkan kaedah yang menyebut "Kemerdekaan seseorang individu itu tertolak dengan kemerdekaan manusia seluruhnya"!- dengan jelas hak PMRAM adalah melebihi hak-hak golongan-golongan yang memeningkan ini!

Di manakah lagi ingin dtolak hadith nabi s.a.w. yang menyebut: "Sesungguhnya orang Muslim itu terikat dengan peraturan hidup mereka"- Adakah dengan senang hak-hak ini ingin dicerobohi tanpa satu pun alasan munasabah yang mampu di berikan.!

Hanya orang tiada akal sahaja akan melakukan perkara yang tidak menggunakan akal!

Rasulullah s.a.w. pernah mengingatkan kita tentang bahaya perpecahan:
"Kekeruhan di dalam Jemaah itu, lebih baik daripada ketenangan di dalam perpecahan"

Firman Allah s.w.t. : "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang yang zalim, nescaya kamu akan disediakan tempatmu di dalam neraka"

Fikirkanlah dan renungilah apa yang berlaku di dalam kesatuan yang telah kita bina bersama PMRAM di Mesir ini. selagi mana PMRAM tidak memungkiri panduan Allah s.w.t. dan sunnah rasullullah s.a.w. melalui al-Quran dan al-Sunnah, maka tidak ada sebab untuk kita menolak kewujudan PMRAM di Bumi Mesir ini...Mendokongi dan menyokong perjuangan mereka yang mendaulatkan Islam , seumpama menyokong dan meneruskan perjuangan rasulullah s.a.w., tetapi jika mewujudkan perpecahan dengan mereka, jika ada yang terlebih baik untuk dikatakan kepada mereka bahawa inilah golongan yang ingin menyekat jalan dakwah sebenarnya!

Moga akan ada hidayah ALLAH s.w.t. untuk mereka-mereka yang tersilap dan tersasar niatnya...sudahlah..tiada gunanya lagi Perpecahan!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita