;

Jumaat, September 10, 2010

Rancangan Pembakaran al-Quran Dikecam!

Rancangan pembakaran al-Quran yang dirancang oleh sebuah gereja kecil di Gainesville, Florida sempena memperingati kejadian 11 september 2001 amat mencabar maruah seluruh umat Islam.

Sudahlah kita baru sahaja selesai menjalani bulan Ramadhan al-Mubarak yang di dalamnya diturunkan Al-Quran yang begitu agung...Kini, ada pula pihak yang dengan sewenang-wenangnya menodai kesucian Islam dengan melakukan perkara yang sangat terkutuk.

Jelas, mereka tiada agenda lain melainkan untuk mempersenda umat Islam yang ketika ini dilihat lemah kesatuan mereka dengan wujudnya blok-blok negara-negara Umat Islam yang sudah terpecah sejak sekian lama.

Jika kita soroti, tidak berlebihan jika dikatakan bahawa apa yang mereka lakukan itu jelas bertentangan dengan keseluruhan nilai-nilai dan norma-norma di dalam diri manusia walau mereka berfahaman apapun.

Apakah yang akan dirasai jika tempat dan sesuatu yang dirasakan suci oleh mereka diperlakukan sedemikian rupa, apakah mereka hanya akan duduk diam!

Begitu juga, perkara ini harus mendapat sensitiviti yang besar daripada umat Islam kerana ia melibatkan kesucian agama Islam itu sendiri.

Al-Quran merupakan kitab yang sangat mulia. Bahkan ,dikatakan oleh sesetengan para ulama', jika al-Quran itu sekalipun turun bukan pada waktu malam Lailatul Qadar, maka malam yang diturunkan al-Quran itu tetap akan menjadi lebih mulia daripada malam lailatul Qadar sendiri.

Ia bermaksud, Kemuliaan bulan ramadhan dan malam al-Qadar itu, adalah kerana diturunkan padanya al-Quran yang mengandungi seluruh peringatan dan rahmat buat manusia dan ia menjadi kesepakatan seluruh ahli ilmu.

Jaid, di bulan syawwal yang mulia ini, penulis ingin mengajak seluruh umat Islam agar kita sama-sama mengecam dan mengutuk upacara yang cukup bertentangan dengan nilai dan norma maunsia itu sendiri sehingga ianya juga dibenarkan oleh Kerajaan Amerika Syarikat walaupun mereka dikatakan sebagai musuh Islam.

Apakah lagi yang akan dilakukan oleh Musuh Islam selepas ini setelah satu-persatu kebobrokan yang mereka lakukan..sama-samalah kita berdoa agar Allah S.W.T sentiasa melindungi agama Islam dan Janji Allah itu bahawa cahaya Islam tidak akan lenyap dari muka bumi ini adalah pasti.

Apa yang pasti, kita harus sentiasa memperlengkapkan diri dengan ilmu dan kefahaman agar kita betul-betul faham dan cakna dengan isu yang membabitkan maruah umat islam ini, dan memhami konsep Jahiliyyah itu dengan kefahaman yang benar. Moga-moga, kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang ingin memadamkan sinar Islam di atas muka bumi ini.Na'uzubillah...

Kata Saidina Umar al-Khattab R.A :

إنما تنقض عرى الإسلام عروة عروة إذا نشأ في الإسلام من لا يعرف الجاهلية

'Sesungguhnya ikatan Islam itu akan terurai satu-persatu, sekiranya seseorang yang lahirnya di dalam keluarga Islam, namun ia tidak mengenal Jahiliyyah'

Wallahua'lam..Selamat hari Raya Aidilfitri, Maaf zahir dan batin dan selamat mengerjakan puasa 6 hari di bulan syawwal.

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita