;

Sabtu, Januari 03, 2009

Mengapa kamu menangis?

Syeikh Syed Ramadhan al-Buti pernah bercerita kepada pelajar-pelajarnya:

Dalam sebuah hikayat Arab ada diceritakan bahawa pada suatu ketika tinggalah pokok-pokok yang tubuh meliar di dalam hutan. Di kalangan pokok-pokok ini, ada pokok-pokok yang masih muda dan kecil serta ada sebatang pokok yang sudah tua yang menjadi penghulu di dalam hutan tersebut serta sering dirujuki oleh pokok-pokok yang muda ini...


Pada suatu hari, sebilah mata kapak telah jatuh betul-betul dihadapan kumpulan pokok-pokok yang kecil ini...lalu pokok-pokok yang masih kecil dan muda jiwanya ini menangis teresak-esak kerana mengenangkan nasib mereka yang mungkin akan ditebang oleh mata kapak tersebut. Maka, mereka yang berada dalam keadaan kebimbangan itu lantas menceritakan segala peristiwa yang berlaku di hadapan mata mereka itu kepada pokok yang paling tua tersebut.

Maka pokok yang tua ini dengan tenang berkata: "Hai anak-anakku, mengapa kamu menangis..harusnya kamu tenang dan berfikiran waras dengan apa jua keadaan yang berlaku di sekeliling kamu. Jika kamu tidak memberikan batang-batangmu untuk dijadikan batang kepada bilah mata kapak itu, masakan ia akan mampu untuk mengapa-apakan kamu!"

Teman-teman yang dirahmati Allah S.W.T sekelian,walaupun cerita di atas ringkas, namun ianya mengandungi mesej yang sangat jelas berkaitan kepentingan sifat kerjasama di antara manusia khusunya umat Islam..Jelasnya, jika kita memahami secara jelas konsep kerjasama tersebut, maka kita tidak akan memandang ringan dengan keadaan Umat Islam yang berlaku sekarang...bayangkan ,lebih 400 lebih telah syahid dan 2000 lebih telah cedera di Palestin!. Jumlah ini bukan sedikit kawan-kawan! malahan kerakusan anjing-anjing Yahudi dan Esrael ini bakal terus membara untuk meratah kehidupan dan keamanan saudara-saudara kita di sana. Bayangkan jika yang terkorban itu keluarga dan sanak-saudara kita, bagaiman kesedihan yang mungkin ditanggung oleh kita...tetapi kita masih diberi peluang untuk merasai sedikit nikmat di dunia da hikmah yang tersirat daripadanya agar kita tidak melupai saudara seislam kita di sana khususnya dan di seluruh dunia umumnya sebaimana kita tidak melupai keluarga kita sendiri.

Dalam coretan yang ringkas ini, penulis ingin mengajak diri penulis dan teman-teman agar kita semua menolak dengan sekerasnya-kerasnya sebarang bentuk kerjasama kita dengan mereka walaupun dengan menggunakan sedikit daripada kewangan kita untuk membeli dan makan produk mereka apatah lagi sumbangan batah tubuh kita untuk mereka. Ingatlah walaupun sedikit sumbangan kita tetap akan memberikan kemampuan kepada mereka untuk memusnahkan kita semua. Ambillah juga cerita ini sebagai motivasi untuk terus membantu saudara seAqidah kita. Sesungguhnya Islam itu pasti tidak akan memudaratkan dan dimudaratkan serta Islam pasti akan akan MENANG AKHIRNYA!.Sabda nabi S.A.W yang bermaksud: "Doa' itu kepala kepada 'Ibadah" dan sabda nabi yang bermaksud: "Sesiapa yang berpagi-pagi dan tidak mengambil berat kepentingan saudaranya maka ia bukan daripada kalangan mereka" dalam riwayat yang lain dinyatakan "sesiapa yang malamnya tidak mengambil berat kepentingan saudaranya maka bukan daripada kalngan mereka"..Doa' itu juga senjata yang paling ampuh bagi orang mukmin. Amiin ya Rabbal A'lamiin...SEMOGA LAKNAT ALLAH DAN KEHINAAN TERUS MENIMPA ISRAEL DAN SEKUTUNYA!!! AYUH BOIKOT BARANGAN ISRAEL!!!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita