;

Isnin, Julai 13, 2009

Kisah Abu Bakar bersama Aisyah.

Abu Daud meriwayatkan sebuah kisah mengenai Aisyah R.A.

Daripada Nu'man bin Basyir r.a.,beliau bercerita. Pada suatu hari, Abu Bakar meminta izin untuk masuk ke tempat Nabi S.A.W.

Tiba-tiba, beliau mendengar Aisyah berbicara dengan nada keras kepada rasulullah S.A.W. setelah diizinkan masuk, maka Abu Bakar r.a. berkata kepada Aisyah puterinya: "Mengapa engkau berani berbicara dengan nada keras kepada rasulullah S.A.W.!" Abu Bakar hendak mengangkat tangannya untuk memukul Aisyah, namun rasulullah S.A.W. mencengahnya. Kemudian Abu bakar keluar dalam keadaan marah. Lalu rasulullah S.A.W. berkata kepada Aisyah: "Sesungguhnya kamu telah diselamatkan daripada pukulan ayahmu" Beberapa hari kemudian Abu Bakar kembali memohon izin untuk masuk ke tempat rasulullah S.A.W. Pada waktu itu, beliau melihat rasulullah S.A.W. dan Aisyah telah rukun kembali.Beliau berkata: "Sertakan aku dalam suasana damai kalian, sebagaimana kalian telah menyertakan aku dalam suasana bertengkar kalian" . Kemudian Nabi S.A.W. menjawab: "Kami telah lakukan, kami telah lakukan"

Kisah di atas mempunyai pengajaran yang bernilai kepada kehidupan berumahtangga. Suami dan Isteri seharusnya sentiasa perlu mewujudkan suasana damai dalam keluarga walaupun kadangkala berlaku perkara yang tidak disukai oleh suami mahupun isteri. Namun, ambillah pengajaran daripada rasulullah S.A.W. dalam kehidupan berumahtangga kerana pada baginda terdapat Qudwah yang baik untuk dicontohi.Moga-moga kita akan dirahmati dan diberkati oleh Allah S.W.T.Amin...

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita