;

Isnin, November 09, 2009

Seminar Politik Pas- Tetap kembali kepada Dasar!

Setelah berlalunya seminar politik Pas pada 7 November lepas, maka ianya bakal menimbulkan banyak pandangan dan persepsi masyarakat. Berikutan daripada pandangan melalui analisis yang telah dikeluarkan oleh Dr Aziz Bari, dikomentar sebahagiannya di dalam blog tok Guru dan akhirnya membawa kepada tercetusnya seminar politik pada 7 november lepas sebagai menggantikan muktamar khas yang dianjurkan oleh tok guru Nik Aziz sendiri, maka ia membawa kepada banyak pandangan yang timbul daripada pelbagai sudut!


Apapun yang berlaku, ambillah isi perbincangan yang telah berlalu itu sebagai satu muhasabah buat seluruh umat yang cintakan Islam..kerana kita bukan dilahirkan untuk menjadi penghukum...tapi kita adalah sebagai Daie dan pendakwah!

Setiap orang bebas membuat sebarang analisis dan pandangan kerana akal merupakan salah satu kurniaan Allah s.w.t. kepada makhluk istimewa bernama manusia...namun, masyarakat lain juga bebas untuk menganalisi sebarang pendapat dan pandangan serta merujuk kepada fakta-fakta dan maklumat yang tepat sebagai prasyarat menerimanya...agar tidak menimbulkan sebarang perkara yang tidak diingini..Secara jelas, kedua-keduanya perlu memainkan peranan agar hasil yang didapati adalah baik dan boleh diterima.

Bagi penulis, cukuplah keyakinan kita terus padu kepada pimpinan selagimana batera Pas ini berjalan selari dengan panduan al-Quran dan al-Sunnah...kita tidak layak untuk memberi hukuman sama ada TGNI ataupun TGHH betul atau salah kerana mereka adalah pimpinan yang telah menerima amanah daripada Allah s.w.t...maka, apabila kita sebagai penghuni bahtera ini mengkhianati amanah yang telah diberikan kepada mereka tanpa ada nilaian, penelitian dan penyelidikan yang tepat, maka ditakuti kita turut termasuk dalam golongan yang ingkar kepada suruhan Allah s.w.t yang menyuruh untuk taat kepada para pemimpin.

Sabda rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Tidak ada ketaatan kepada makhluk yang melakukan kemaksiatan kepada Allah s.w.t".

Inilah yang dianjurkan oleh rasulullah s.a.w., bukanlah hanya melihat kepada satu sudut sahaja...pimpinan kita adalah manusia yang punyai akal dan iman untuk mengeluarkan sesuatu pendapat dan pandangan, malah mereka kembali kepadaa konsep syura untuk memtuskan sesuatu keputusan mereka tidak bercakap atas soal nafsu, tetapi atas kebaikan untuk umat di samping terus istiqamah melaksanakan nilai-nilai islam di dalam diri, keluarga dan masyarakat.

Persoalan kamu sokong siapa?...antara dua orang tok guru nie, mana kamu sokong dan sebagainya bukan selayaknya untuk keluar daripada mulut orang-orang yang beriman kepada rukun iman yang enam itu!

Bahkan ianya hanya akan membawa kepada perpecahan yang lebih besar lagi.

Sebagaimana yang telah dikomentari oleh Us nasaruddin Tantawi di dalam blognya mengenai politik persepsi ini, maka kita perlu mghayati konsep Tabaiyyun [ nilai , teliti , halusi dan siasat kebenarannya ] itu dengan sebaiknya.

Selagi mana dasar Islam ini dipertahankan, tiada alasan untuk kita tidak mempertahankan sesiapa jua yang membawa kebenaran itu dengan penuh amanah dan keikhlasan. Lihatlah bagaimana rasulullah s.a.w. memberi ingatan jelas kepada kita bahawa jika seorang lelaki yang berkulit hitam, berambut kerinting dan tidak layak pada pandangan luaran kita menjadi pemimpin yang diberi kepercayaan untuk meminpin, maka ianya wajib ditaati...jika tidak, mengapa Bilal bin rabah yang hanyalah berstatus sebagai hamba abdi yang berkulit hitam itu mampu mendapat tempat yang sangat tinggi di sisi Allah s.w.t!.

Setiap pandangan tidak semestinya bersifat mutlak, kerana ianya tidak terlepas daripada betul ataupun salah selagi mana ianya difahami sebagi pandangan atau pendapat peribadi...Di dalam konsep usul fiqh, setiap perkara yang berlaku itu dililai daripada sudut bersebab ataupun tanpa sebab...jika ianya berlaku tanpa sebab,maka ianya dengan sendiri tertolak, keran tiada dalil ataupun asesuatu nas yang menyokong...tetapi jika ianya bersebab, maka kita nilai pula dengan al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan Qias sebagai mizan penentuan...itulah cara yang terbaik.

Pas lahir sebagai sebuah pati yang menerima seluruh masyarakat , daripada golongan atasan hingglah golongan bawahan kerana PAS tetap berpegang kepada prinsip untuk berdakwah denagn menyampaikan dakwah Islam tanpa ada sekatan...Inilah kelebihan yang ada pada PAS berbanding Jemaah Islam yang lain..ditambah lagi dengan kehadiran PAS di dalam arena Politik negara, maka ianya memperkuatkan lagi konsep Islam yang dibawa di dalam PAS iaitu Waqi'iah (setempat).

Penulis mempunyai pandangan yang cenderung untuk mengatakan bahawa persoalan yang melanda bahtera PAS akhir-akhir ini adalah soal kefahaman ataupun Fikrah...Sebab apa Imam Hassan al-Banna sangat menekankan konsep Faham sehingga diletakkan sebagai rukun pertama di dalam rukun Baih, dan terpecah pula kepada 20 usul yang membawa kepada kefahaman yang selari dengan apa yang dikehendaki oleh al-Imam itu sendiri...ianya tidak lain dan tidak bukan adalah kerana al-Imam tidak mahu seluruh ahli dan aktivis dakwah tersilap faham konsep islam yang ingin dibawa oleh Ikhwan sendiri. Tersilap faham bakal menimbulkan banyak masalah kepada Jemaah.

Inilah yang perlu difahami dengan penuh jitu oleh seluruh ahli di dalam Pas sendiri termasuk para pemimpinnya...jika fikrah Islam tidak betul-betul ditanam,disemai dan kemudian dijiwai, maka ia akan terkadang menimbukan keraguan sehingga ada keinginan untuk melihat peluang bersama dengan UMNO. Jika tok guru Nik Aziz dengan tegas menyatakan bahawa Pas tidak akan bersama dengan UMNO selagi mana dasar Islam tidak dilaksanakan di dalam Malaysia ini, maka itu jelas. Begitu juga bilamana Tuan Guru haji hadi menyatakan ingin melaksanakan konsep U.G. untuk mengimbangi suara pembangkang di dalam parlimen dengan maksud menegakkan Islam secara lebih tegas agar Islam mampu diberi perhatian, maka prinsip itu juga jelas...Kedua-dua pimpinan ini punyai prinsip yang jelas di dalam posisi yang berbeza...tetapi ianya tetap menjurus kepada dasar yang satu...iaitu untuk memastikan dasar Islam tertegak. Tidak ada pun keluar dariapada mulut mereka kenyataan untuk bersama dengan UMNO!

Namun, menutup isu U.G itu secara rasmi adalah jalan terbaik yang menyelamatkan bahtera PAS daripada mudharat yang lebih besar.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: "Katakanlah (hai Muhammad) setiap orang beramal di atas posisi mereka"

Tetapi yang masalahnya, bilamana kefahaman tidak betul-betul dipasak di dalam diri serta fikrah Islam yang longgar menyebabkan timbul keinginan untuk bersama UMNO...maka, perkara itu akan lebih menimbulkan masalah sekiranya ianya timbul di kalangan para pemimpin di dalam PAS sendiri.

Penulis sangat bersetuju dengan ulasan mengenai Persepsi yang diulas oleh Us Nasruddin Tantawi tersebut...Di dalam Fiqh Aulawiyyat, kita dituntut untuk menjaga lima Maqasid Syari'ah yang mana asasnya adalah mengutamakan agama dahulu,kemudian jiwa, akal, harta dan keturunan...persepsi adalah perkara yang diproses oleh akal...sama ada berasaskan iman mahupun nafsu...tetapi inya perlu kepada keutamaan yang lebih besar iaitu tugas menjaga Agama..sekiranya dengan persepsi itu membawa kepada terabai perkara yang lebih besar, maka tidak ada sebab untuk kita mengutamakan dan mengambil kira ia kerana mudharatnya juga sangat besar...Tetapi jika mudharatnya kecil, maka bolehlah kita mengambilnya kerana manafaatnya lebih besar..

Zaman sekarang orang semakin cerdik menilai..tetapi satu perkara yang perlu menjadi keutamaan, adakah nilai itu berasaskan kepada kefahaman dan fikrah Islam yang kukuh. Inilah yang perlu diteliti dan dimuhasabah bersama lebih-lebih oleh mereka yang ikhlas memperjuangkan Agama Allah yang mulia ini.

Apa yang penting sama ada kita nak atau taknak...itu saja...maka daripada itu juga persepsinya akan berbeza...Saidina Umar diberikan hidayah oleh Allah s.w.t. kerana beliau hendak tahu dengan penuh bersungguh kandungan al-Quran yang dibaca oleh adiknya sehingga memberi kesan yang sangat mendalam ke dalam jiwanya...tetapi Abu Talib, bapak saudara nabi pula tidak mahu mengetahui dakwah yang dibawa oleh rasulullah s.a.w,cuma sekadar mahu menjaga nabi sahaja. Oleh sebab itu, beliau tidak dikurniakan hidayah oleh Allah s.w.t.

Semoga kita sentiasa ditetapkan hati oleh Allah s.w.t. untuk terus teguh membawa dakwah Islam ini..Jangan timbul di dalam hati kita untuk mengkhianati perjuangan Islam kerana takut-takut Allah akan menutup terus hati-hati kita nanti.

Berilah pandangan, persepsi dan sebaginya, tetapi ingatlah bahawa tugas menjaga agama lebih besar!

Kata Fudhail bin 'Iyad, seorang ahli tasawuf : "Meninggalkan Amalan kerana manusia adalah riya', melakukan amalan kerana manusia adalah Syirik, dan ikhlas itu adalah apa yang diselamatkan oleh Allah daripada kedua-duanya".

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita