;

Khamis, November 26, 2009

Sifat Lelaki dalam Pandangan Perempuan vol 2

Sambungan daripada keluaran lepas.

Isteri kelapan mengungkapkan pula: “Suami saya, kalau disentuh bagaikan arnab (lembut dan halus), dan apabila dicium bagaikan Zarnab (salah satu buah-buahan yang wangi baunya”.

Dalam hal ini, beliau ingin mengatakan bahawa suaminya seorang yang baik perangainya, halus hatinya, bagus perilakunya, wangi bau badannya, lembut tutur katanya dan selalu menyenangkan isterinya. Maka, beliau ingin memuji suaminya sebagai seorang yang bagus akhlaknya.

Isteri kesembilan berbicara: “Suami saya adalah seorang yang tinggi tiangnya (mulia orangnya), panjang perawakannya, besar dapurnya dan banyak abunya; rumahnya dekat dengan tempat berkumpulnya orang ramai”.

Beliau ingin memberitahu bahawa suaminya seorang bangsawan yang sangat dihormati oleh masyarakat. Meskipun begitu, beliau juga adalah seorang yang sangat dermawan sehingga ramai tetamu yang singgah ke rumahnya. banyak abu menandakan beliau sering memasak dan sering memasak menandakan ramai tetamu singgah ke rumah beliau.

Seterusnya, cerita isteri kesepuluh: “Suami saya memliki segalanya. Tahukah kamu apa yang beliau miliki? beliau memiliki unta yang berada dekatnya, bila unta-unta itu mendengar suara merdu, mereka akan gembira, mereka akan gembira, kerana para tamu telah datang dan mereka akan disembelih sebagai hidangan jamuan”.

Dalam ungkapan itu, beliau ingin menyatakan bahawa suaminya jauh lebih baik melebihi suami perempuan-perempuan di atas yang beliau telah dengar sifat-sifatnya itu. Beliau ingin menyatakan juga bahawa suaminya seorang lelaki yang dermawan dan kaya-raya serta selalu menyediakan makanan daripada haiwan ternak kepada para tetamu.

Isteri kesebelas yang merupakan isteri terakhir berbicara: “Suamiku adalah Abu Zar’in. Tahukah kamu apa yang telah dilakukan oleh Abu Zar’in? sesungguhnya beliau telah memberikan kepadaku bermacam perhiasan, memberikan makanan yang cukup kepadaku,memanjakan aku hingga aku sangat yakin dengan diri sendiri, mengangkat darjatku daripada keluarga yang hanya memiliki beberapa ekor kambing, menjadi keluarga kaya yang memiliki banyak unta, kuda, dan haiwan ternakan lainnya. Kalau aku berbicara di hadapannya, ia tidak pernah mencelaku, kalau aku tidur, ia tidak pernah mengangguku hingga aku bangun di pagi hari dan kalau aku minum, ia akan membiarkan aku minum sehingga puas”.

Kemudian, beliau telah menceritakan tentang ibu, anak dan pembantu Abu Zar’in hingga selesai.

Isteri tersebut meneruskan percakapannya, “pada satu hari yang cerah, Abu Zar’in keluar dan kemudian melihat seorang perempuan dengan dua anaknya. Anaknya itu sedang bermain dengan puting susu ibunya bagai buah delima yang ranum. Abu Zar’in jatuh cinta kepadanya, lalu menceraikan aku dan mengahwininya. Setelah itu, aku berkahwin dengan seorang lelaki yang tampan, kaya dan dermawan. Ia selalu memberikanku aku apa sahaja yang kau mau, bahkan ia berkata: “ Makanlah wahai Ummu Zar’in, berikan seluruh keluargamu”. Namun secara jujur ingin aku katakan, bahawa apapun yang ia berikan tidak sebanding dengan sekecilpun daripada apa yang dipunyai oleh Abu Zar’in.

Hal ini adalah didorong oleh rasa cintanya yang begitu mendalam kepada Abu Zar’in.

Dengan ungkapan yang panjang ini, beliau ingin memberitahu bahawa suaminya Abu Zar’in adalah seorang yang sangat mulia dan baik akhlaknya, kaya serta dermawan, jauh melebihi para suami yang telah diceritakan oleh teman-temannya di atas. Suaminya telah membuatkannya bahagia dalam mengharungi kehidupan. Namun demikian, ia sedar bahawa kebahagiaan hidup di dunia itu tidak abadi, sehingga di tengah-tengah kebahagiaan itu beliau diceraikan oleh suaminya yang ingin berkahwin lain. Namun, oleh kerana rassa cintanya yang begitu mendalam terhadap Abu Zar’in beliau tetap merasakan suaminya yang pertama itulah yang terbaik di hatinya.

Aisyah berkata: “Mungkin dengan sebab itulah, rasulullah berkata kepadaku; “Aku untukmu adalah seperti Abu Zar’in kepada Ummu Zar’in”- Hadith riawayat al-Bukhari, Muslim, dan al-Tirmizhi.

Selain itu, di dalam riwayat yang lain, Rasulullah s.a.w. berkata kepada Aisyah r.a: “Aku untukmu adalah seperti Abu Zar’in kepada Ummu Zar’in, hanya saja aku tidak menceraikan isteri-isteriku”-Hadith Riwayat al-Tabrani.

Maka, dalam hadith yang panjang isinya ini, ia cukup memberikan pengajaran dan nasihat kepada setiap pasangan yang ingin berkeluarga ataupun yang telah berkeluarga, agar sentiasa ingat dan bertaqwa kepada Allah s.w.t. serta menjaga perhubungan dengan sebaiknya. para suami hendaklah sentiasa memberikan penjagaan yang terbaik kepada isteri, baik daripada sudut bimbingan, cinta, kasih-sayang dan segalanya agar para suami akan mendapat tempat terbaik di hati isteri dan mereka akan mampu meraih syurga Allah s.w.t. kelak sebagai tempat berbulan madu yang paing utama Insyaallah.

“Buat para suami, Jadikanlah dirimu seumpama Abu Zar’in kepada Ummu Zar’in, hanya saja tidak menceraikan isterimu. Insyaallah hidupmu akan beroleh kebahagiaan”

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita