;

Ahad, November 15, 2009

Sifat Lelaki Dalam Pandangan Perempuan.

c103251441797c4a

Di dalam Kitab Shahih al-Bukhari di bawah bab “Husnu al-Muasarah lil Ahli” (hubungan baik dengan keluarga), dinyatakan cerita tentang sebelas orang perempuan yang berkumpul di rumah salah seorang daripada mereka, berjanji dan berikrar untuk menceritakan watak, perilaku, sifat, peribadi suami masing-masing, tanpa menyembunyikan satu pun, baik yang baik mahupun yang buruk.

Kisah ini perlu dihayati oleh para suami untuk sentiasa bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mengetahu ibahawa adanya sekelompok perempuan yang pasti berkumpul untuk menceritakan perihal ruamah tangga masing-masing.Ianya juga menjadi peringatan kepada setiap ketua keluarga untuk sentiasa menerapkan nilai-nilai Islam di dalam diri dan keluarga masing-masing.

Dari Aisyah r.a. ,bahawa beliau berkata: “Ada sebelas perempuan yang berkumpul di salah sebuah rumah untuk membicarakan sifat, watak, perilaku suami mereka dan berjanji serta berikrar untuk tidak menyembunyikan walau satu maklumat pun”.

Isteri pertama berkata: “Suamiku bagai daging unta yang kurus, di atas puncak gunung berbatu. Sudahlah jalannya tidak rata hingga sukar diraih, dagingnya pula tidak gemuk hingga sukar diambil’.

Perempuan pertama ini ingin menceritakan bahawa suaminya seorang yang buruk akhlaknya dan sedikit pula kebaikan yang mampu dibuatnya. Umpama unta kurus yang berada di puncak gunung batu, sukar diambil isinya serta sukar dijangkau oleh manusia.

Isteri kedua bercerita: “Saya tidak mampu menyebutkan maklumat tentang suami saya, kerana dia terlalu banyak keburukannya, baik yang nampak mahupun tidak. Saya bimbang jika saya menceritakannya, masa kalian akan habis sebelum saya sempat menghabiskan cerita saya”.

Beliau ingin menceritakan bahawa suaminya seorang yang sangat buruk akhlaknya, bahkan boleh dikatakannya tiada langsung kebaikan yuang dilakukannya.

Berkata pula isteri ketiga: “Suami saya adalah seorang yang sangat tinggi, tolol, dan emosional. Jika saya menceritakan keburukannya, dia mengancam akan menceraikanku. Jika aku diam, maka dia membiarkan aku dalam keadaan yang tidak jelas; Dikatakan punyai suami, tetapi bagai orang yang tidak punya suami, dan dikatakan tidak punya suami , tetapi hakikatnya ada suami”.

Si isteri ingin mengatakan bahawa suaminya adalah seorang yang sangat buruk akhlaknya, dan tiada kebaikan sedikitpun. Memang suaminya berbadan tinggi, namun tidak ada erti.

Berkata isteri keempat:Suamiku bagaikan malam di kota Thihamah. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu dingin, tidak menakutkan dan tidak juga membosankan”.

Ertinya beliau ingin memuji suaminya sebagai seorang lelaki yang mulia akhlaknya dan baik budi pekertinya. Pandai bergaul sehingga tidak membosankan dan mampu memperlakukan isterinya dengan baik hingga tidak menakutkan. Dia sangat senang dan bahagia hidup dengan suaminya sebagaimana senang dan bahagianya penduduk kota Thihamah di malam hari yang sejuk.

Isteri kelima bercerita: “Suami aku apabila di dalam rumah seperti harimau, apabila di luar rumah seperti singa. Namun jangan ditanya apa yang telah terjadi”.

Dalam ungkapan ini, ia ingin mengatakan bahawa suaminya seorang yang berani menghadapi musuh, tetapi tidak pernah mengambil berat tentang keluarganya. dalam satu sudut beliau memujinya, tetapi mencela di dalam sudut yang lain.

Berkata pula isteri keenam: “Suamiku kalau makan dan minum tidak meninggalkan sisa, kalau tidur tidak berpaling dan menutup seluruh badannya dengan selimut. Dia tidak mahu menghulurkan tangan untuk mengambil tahu kesulitan-kesulitan yang dihadapi isteri”.

Si isteri ingin mengatakan bahawa suaminya seorang yang bernafsu serakah, banyak makan dan minum. Apabila tidur membelakangi isteri dan tidak mahu mengambil tahu kesulitan yang dihadapi olehnya, baik ketika sedang sakit, sedih mahupun kesulitan yang lain. oleh itu, perangai suaminya sangat buruk.

Isteri ketujuh mengungkapkan: “Suami saya seorang yang kelu lidahnya, sukar difahami percakapannya, dan seluruh penyakit ada padanya serta suka menyakiti dan melukaiku”.

Dengan ungkapan ini, ia ingin memberitahu bahawa suaminya seorang yang sangat buruk, baik fizikal mahupun akhlak. Sudahlah lidahnya kelu, sulit bercakap, tidak tahu jalan kebahagiaan, suka marah-marah dan menyakiti hati isterinya, serta menyakiti dirinya. Dengan itu, suaminya amat buruk, baik ucapan dan perbuatan, mahupun sikap dan perangai.

Bersambung pada keluaran akan datang..

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita