;

Isnin, Mac 09, 2009

Ayuh bangkit!


Asalnya, bila mana penulis menyediakan blog ini, penulis lebih suka untuk menjadikannya sebagai satu medan atau alat yang lebih ilmiah sifatnya. Kadang-kadang ada yang menulis di blog untuk memperkenalkan dirinya, atau meletakkan pelbagai jenis iklan, atau juga untuk berkongsi pengalaman masing-masing. Ianya tidaklah salah kerana mungkin juga ada mengandungi manafaat yang tertentu.
Cumanya bagi penulis, lebih manis dan elok sekiranya sesuatu penulisan itu lebih menjurus kepada peringatan dalam Agama Islam itu sendiri. Inilah salah satu cara untuk kita menyampaikan sesuatu mesej dakwah bertepatan dengan konsep yang telah digariskan oleh rasulullah S.A.W. sebagaimana dalam hadith baginda: “Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat…” kadang-kadang selain blog ada jugak yang menggunakan Friendster, Flikster, hi-5 dan sebagainya untuk memperkenalkan diri, menyuarakan pendapat dan sebagainya. Namun, tidak salah nak guna teknologi nie tapi bagi perempuan contohnya, penulis kurang bersetuju bila mereka letak gambar sama ada kecil atau besar kerana ia akan ditonton oleh ramai orang. Jadi, bila orang lelaki tengok contohnya, mungkin boleh timbulkan fitnah. Bahkan, rasulullah S.A.W sendiri melarang kaum perempuan untuk pakai wangian bila ke masjid tapi disunatkan kepada kaum lelaki, berhias kepada selain suami sehingga bila berjalan pun rasulullah S.A.W melarang kaum perempuan berjalan di tengah-tengah jalan takut jadi perhatian orang lain dan timbulkan fitnah. Moga-moga kaum perempuan khususnya dapat lebih cakna dan pentingkan soal-soal sebegini dalam apa jua tindakan Insyaallah.

Sebenarnya, sebagai seorang Muslim, kita dituntut untuk menjaga adab-adab dalam beribadah, bermuamalah dan sebagainya. Hari ini, jika kita melihat, masyarakat muda-mudi Islam khususnya semakin jauh daripada nilai-nilai dalam Islam itu sendiri walaupun mereka hidup dan membesar sebagai seorang Muslim. Mungkin juga di akhir zaman ini, Islam hanyalah pada nama sahaja, tidak lagi mekar dan subur dalam diri penganutnya.

Sekarang ini, penggunaan internet pun semakin meluas dan semakin ramai yang mahir dan tahu menggunakannya. Tetapi, kemudahan yang ada ini perlu dijaga hadnya. Maklumlah, bila mana kita boleh mencari pelbagai maklumat di dalam internet, namun tiadak kurang yang tersasar dalam menggunakannya. Penulis teringat pada satu ketika, penulis pergi ke Cyber café untuk update blog. Masa itu, penulis duduk dekat sebelah budak arab yang sedang seronok main game. Dalam seronok main game itupun, sempat lagi dia layari laman web yang tidak senonoh. Maklumlah, begitu senang nak layari laman web sebegitu,hanya turn off safe search dan terus boleh akses. Kalau ikut umurnya pun, belum akil baligh lagi tapi dah pandai buat perkara-perkara yang tidak senonoh. Inilah realiti masyarakat sekarang.. Sekiranya, ibu-bapa tidak memberikan dan menerapkan pendidikan Agama yang secukupnya pada zaman yang begitu kuat fitnahnya ini, maka anak-anak yang lembut jiwanya ini, akan lebih cepat hanyut dalam dunia yang penuh tipudaya.

Mula-mula penulis sampai di Mesir nie pada bulan 9 tahun lepas kalau tak silap, masa tue memang tak boleh jangka lagi macam mana keadaan atau budaya kat Mesir nie. Maklum la first time sampai kat Negara Arab kan…sebelum nie, hanya tengok kat TV sahaja. Masa tue, penulis rasa bahawa kat Mesir nie, kita akan dapat kutip sebanyak mungkin mutiara dan kahzaah ilmu di sini. Memang tak nafikan, Negara Mesir ini adalah sebuah Negara yang besar, banyak pusat-pusat pengajian serta pegajian secara bertalaqqi hidup di masjid-masjid terutamanya Masjid Azhar yang sudah lama masyhur dengan Universiti al-Azharnya. Begitu juga, di sini terdapat banyak maqam para Aulia’ Allah S.W.T yang diberikan kemuliaan oleh Allah S.W.T kepada mereka. Contohnya seperti Maqam Imam al-Syafie, Ibnu Athaillah al-Sakandari, Saidina Uqbah bin Amir, Ibu Hajar al-Asqalani,Sayyidah Aisyah, Imam Abu Laits al-Samarqandi, Imam Soleh Ja’fari dan ramai lagi para Auliya’ Allah S.W.T yang lain. Inilah yang menjadi kebanggaan kepada mereka-mereka yang mendiami Mesir ini.

Namun, bila sudah agak lama penulis menetap di sini untuk menunut ilmu, penulis merasa amat sedih sekali dengan dua keadaan yang berlaku di sini. Yang pertama, adalah sikap dan komitmen penuntut ilmu terutama Mahasiswa Melayu al-Azhar di sini dan yang kedua keadaan masyarakat di sini. Biarlah penulis mulakan dengan keadaan keadaan masyarakat di sini dahulu.

Sebelum penulis sampai ke Mesir nie, penulis merasakan bahawa Negara Arab adalah sebuah Negara yang hebat. Biahnya jugak mestilah hebat sebab mereka adalah daripada kalangan bangsa yang memahami al-Quran kerana al-Quran itu diturunkan dalam bahasa Arab jugak. Penulis juga berfikiran kalau nak fasih berbahasa arab lebih elok belajar di agara Arab nie, sebab semuanya orang Arab. Sebab apa Accapan, pelakon India tue fasih cakap Melayu, sebab katanya di sekeliling rumahnya semua orang Melayu. Asyik bergaul degan mereka saja kan…Tahulah budaya mereka.

Namun setelah bebarapa lama berada di Mesir nie, timbul rasa sedih dalam diri penulis. Pemimpin negara Mesir nie sangat kurang mengambil berat keadaan rakyatnya. Bahkan kebanyakan penduduk di Mesir nie buta huruf. Ini adalah realitinya. Akibatnya, ramai yang duduk di tepi-tepi jalan dan bangunan sambil menunggu sedekah daripada orang ramai. Jika kita hulur kat seorang maka berjalan ke depan sedikit kita akan jumpa lagi orang yang meminta sedekah. Kesian juga, tapi kalau nak bantu semuanya pun, penulis pun masih belajar lagi. Memang penduduknya sangat ramai, dan ramai jugak yang tidak bersekolah. Sebab itu ramai yang minta sedekah. Pemimpin pulak sekular, akur kepada telunjuk Amerika. Maka, yang jadi mangsanya adalah rakyat yang tidak bersalah. Apa yang rakyat boleh buat. Kalau ikut tamadun, Mesir nie patutnya dah sangat maju sekarang kerana Tamadun Mesir adalah sangat hebat sejak zaman Firaun lagi. Namun itulah masalahnya bila pemimpin asyik pentingkan kroni dan diri. Jawablah di akhirat nanti!

Itu satu hal. Namun perkara yang lebih menyedihkan lagi adalah penjajahan pemikiran yang berlaku di Mesir nie sendiri. Dulu penulis fikir yang wanita di Mesir nie semuanya pakai jubah dan purdah. Tapi, sangkaan penulis meleset sama sekali. Hanya sebahagian sahaja yang begitu. Yang lain seperti di Malaysia lagaknya. Pakai seluar Jeans, baju ketat tapi bertudung. Kalau yang Kristian tue lagilah teruk. Mungkin ramai dah lupa peringatan nabi S.A.W agaknya: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka mereka termasuk dalam kaum itu”. Lagi satu, masa yahudi serang Palsetin baru-baru nie pun, kita sibuk kecam Yahudi dan boikot barang-barang mereka. Namun yang syoknya, makin ramai yang makan K.F.C dan minum Pepsi, Coca-Cola, minuman keluaran Yahudi tue. Kalau handset tue, Nokialah pilihan rakyat Mesir nie sebab katanya ada perisian Arab. Tue pun produk Yahudi jugak. Bahkan kalau tak silap, Nokia pernah memenangi Gold Award kerana telah berjaya membangunkan 70 % teknolongi Yahudi!..Remaja di Mesir nie pun apa kurangnya. Ada yang sibuk dengan Handset barunya, hiburan yang melampau-lampau, berfesyen yang teruk, Lepak, Merokok, Main Games, yang bina badan pun ada. Tapi ok lah sikit berbanding yang lain tue. Jadi, yang ramai kat masjid hanyalah golongan dewasa dan tua. Tue pun lepas solat, masjid kuncilah sebab kata mereka takut pencuri masuk. Mungkin jugak. Kalau teman-teman baca tulisan ini pun, mesti teman-teman akan kata lebih kurang Malaysia saja. Cuma bezanya mereka cakap Arab, kita cakap Melayu. Hakikatnya, begitu berjaya gerakan Yahudi untuk memisahkan kehidupan Umat Islam dengan al-Quran dan al-Sunnah sehingga manusia lalai dan leka dengan keseronokan dunia sebagaimana penyakit Wahan yang telah diperingatkan oleh Rasulullah S.A.W iaitulah
“Suka dunia dan Takut mati di Jalan Allah S.W.T.”. Mesir inipun merupakan salah satu perancangan Yahudi untuk menjadikannya Negara Besar Yahudi. Ada juga pihak yang menyebutkan bahawa Malaysia juga merupakan sasaran Amerika untuk dikuasai melalui Singapura, anak buah Amerika itu. Berhati-hatilah kita semua!

Itu cerita tentang keadaan di Mesir. Namun cerita Mahasiswa Azhar di Mesir turut menyedihkan. Ia secara tak langsung mengikis kepercayaan orang terhadap al-Azhar itu sendiri. Tapi yang salah bukan sistem al-Azhar itu. Yang salah adalah sikap pelajar, Mahasiswa itu sendiri. Itulah yang buat penulis rasa sedih.

Mula-mula penulis sampai bersama kawan-kawan dan diprogramkan dalam program Haluan Siswa yang berlangsung selama tiga hari lebih kurang. Tapi, tak samalah dengan program di Universiti di dalam negara sebab Mesir nie adalah Negara Darurat dan aspek keselamatan adalah paling utama. Ada juga sahabat yang mengatakan bahawa hampir 90 peratus masyarakat di sini adalah SB. Tahu kan SB tue apa? Ala lebih kurang pengintip tue la. Bayangkanlah kawan-kawan macam mana nak hidup di sini. Lagi satu, kalau kena tangkap memang sangat sukar sekali. Sebabnya ada kes pelajar Malaysia kena tangkap pastu terus dibawa ke penjara bawah tanah yang tidak tahu di mana. Sudahlah begitu, gelap pulak. Memang dahsyat. Tapi, alhamdulillah la sebab di sini, PMRAM atau persekutuan Melayu Republik Arab Mesir yang menaungi, melindungi dan menjaga kebajikan mahasiswa dan mahasiswi Malaysia di sini sentiasa berperanan. Lagipun, PMRAM nie berdaftar di bawah Syu’un Ijtimaie dan bertindak sebagai NGO yang sah di Mesir nie. Jadi, bila ada sahabat yang ditangkap, pihak PMRAM sendiri lah akan turun untuk menyelesaikannya. Ok balik kepada cerita tadi, maka dalam program itu, kami didedahkan dengan kehidupan di Mesir, sistem pembelajaran, dan yang paling penting kena jaga Ukhwah baik-baik sebab di Mesir nie kita kena jaga diri kita sendiri dan berdikari sendiri juga. Ada urusetia yang sebut bahawa lepas beberapa lama nanti, kami akan nampak realiti perpecahan yang berlaku dan keadaan sebenar Mahasiswa di Mesir nie.

Rupanya, memang betul apa yang mereka katakan itu. Bila habis program dan pembelajaran pun bermula. Maka, semua bawa haluan masing-masing. Jadi, mereka yang masih dapat jaga ukhwah adalah mereka yang mampu komit dengan program persatuan lah. Macam di Shoubro nie, adalah DPM MAQAZ SHOUBRO. Di Muhafazah atau tempat lain lain pulak namanya. Memang sedih bila lihat masa Haluan Siswa semua lafazkan ikrar dan janji untuk jaga ukhwah semampu mungkin serta komit dengan program persatuan. Namun, janji hanya tinggal janji. Hanya sedikit sahaja yang masih komited dengan persatuan sehingga sekarang. Yang lain tak taulah, mungkin sibuk dengan dunia mereka. Bukan itu sahaja, ramai yang turut hanyut dengan perkara yang sepatutnya mereka perlu tinggalkan bila mereka nak menuntut ilmu di bumi Anbiya’ ini. Namun, niat hanyalah sekadar syarat awal mereka untuk belajar. Sampai di sini, mereka ulangi kembali perbuatan mereka. Penulis sendiri, biasa terserempak dengan rakan-rakan penulis yang tanpa segan silu menghisap rokok sambil bersiar-siar. Ada juga yang mula belajar hisap Syisha. Di sini, memang popular dengan Syisha di kalangan Arab tetapi ia tidak elok untuk kesihatan. Tak kurang juga yang berpakaian yang tidak melambangkan identiti seorang pelajar agama lebih-lebih lagi jika mereka adalah golongan penghafal al-Quran yang mulia. Malah, masalah penggunaan internet yang keterlaluan turut berlaku di kalangan mahasiswa al-Azahar sendiri, iaitu mereka suka downloads cerita-cerita dan tidak mustahil jugak mereka akan download cerita-cerita yang tidak senonoh. Begitu juga dengan masalah couple, turut berlaku di kalangan Mahasiswa dan Mahasiswi al-Azhar sendiri. Memang menyedihkan bila mana golongan yang diharapkan untuk mengubah keadaan masyarakat di Negara sendiri iaitu Malaysia yang dahagakan ilmu agama ini telah terlebih awal mengubah diri mereka sendiri. Jika berubah ke arah kebaikan tidak mengapa tetapi bila berlaku keadaan sebegini, siapakah yang harus disalahkan?

Inilah punca yang besar kenapa ramai mahasiswa al-Azhar senyap bila balik Malaysia sedangkan mereka mendalami ilmu agama dan sepatutnya merekalah yang lebih terkehadapan dalam mana-mana isu yang melibatkan masyarakat Islam. Api, apa yang kita lihat hari ini, Mahasiswa yang bukan jurusan agama lebih terkehadapan dan banyak bercakap soal survival umat di Malaysia. Bagi penulis ia sememangnya satu perkara yang memalukan sebab penulis juga adalah seorang Mahasiswa dalam jurusan Agama dan tohmahan serta kata-kata yang dilemparkan kepada Mahasiswa Agama sendiri turut memberi kesan kepada diri ini. Hakikatnya, kita yang belajar Agama inilah yang masih tidur dan tidak sedar lagi! Hanya menghabiskan waktu untuk menempa nama sebagai golongan yang lemah dan lesu! Dan jika mahasiswa al-Azhar terus leka dan lena, janganlah terkejut jika satu hari nanti golongan seperti kita ini tidak akan diharapkan lagi oleh Masyarakat atau mungki generasi akan datang tidak lagi berpeluang untuk merasai kahzanah ilmu di bumi Anbiya’ ini atas dosa-dosa yang telah kita lakukan!

Mungkin untuk kali ini setakat ini dulu apa yang penulis ingin luahkan. Walaupun kita masih belajar, tapi kita harus ingat bahawa Masyarakat hari ini sangat mengharapkan tenaga muda yang besar jiwanya ini untuk terus menjadi agen perubahan kepada Negara dan Masyarakat khususnya di Malaysia. Teringat lagi kata-kata seorang tokoh yang terkenal di Negara kita, Ustaz Dato’ Harun Taib. Beliau pernah sebut kepada anak-anaknya, “Jangan kamu balik ke Malaysia selagi tak mampu ubah Dunia”. Maka, mulakanlah perubahan daripada dalam diri kita. Ingatlah kata-kata mursyidul Am Ikhwanul Muslimin yang kedua al-Ustaz Hassan Hudaibi “Binalah Negara Islam dalam diri kamu, nescaya Negara Islam akan tertegak di dalam Negara kamu”
Kalau Bukan Kita, Siapa lagi ?Kalau bukan di sini, di mana lagi ?Dan Kalau Bukan Sekarang, Bila lagi ?

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita