;

Jumaat, Februari 27, 2009

Suka Dunia…Takut Mati.


Pada kali ini, penulis suka mengajak teman-teman sekelian untuk meluangkan sedikit masa dan sama-sama berfikir dan menilai beberapa persoalan yang berkaitan perasaan takut dan suka..Mungkin ada di antara teman-teman yang mampu unuk menganggar apakah isi kepada tajuk yang teman-teman baca di atas ini sebelum sempat untuk penulis membawa persoalan ini lebih lanjut melalui tulisan pada kali ini.

Namun, apa yang penting sebagai manusia, kita harus sedar bahawa kita pada hari ini telah berada pada satu zaman yang mana kebenarannya telah terbukti melalui sabdaan-sabdaan Baginda Rasulullah S.A.W. dan antaranya adalah suka kepada dunia dan takut kepada mati. Dr Raqhab al-Syarjani dalam bukunya, “Kecuali kamu menolongnya” telah mengungkapkan bahawa cinta dunia dan takutkan mati adalah merupakan satu perkara yang jelas yang tidak perlu kepada penerangan yang detail kerana ia adalah persoalan yang lahir daripada hati-hati manusia yang padanya terdapat penyakit yang berat.Walaupun begitu, tidaklah ia sampai menjadi kafir jika dihisab atau dihitung akibat-akibanya dengan sebab perbuatan itu selagi mana ia berlaku dalam kondusi kaum Muslimin itu sendiri.

Menurut Dr Raqhab lagi, selagi mana ianya berlaku dalam kondusi masyarakat Muslim, maka tidaklah timbul masalah; walaupun daripada sudut hikmah Politik itu sendiri.Sedangkan juga, tiadalah yang bersetuju sekiranya wajah-wajah ini adalah sesuatu yang memberi manaafat kepada Mereka, sebaliknya perkara ini merosakkan mereka. Namun, persoalannya di sini mengapa perkaraa-perkara ini tidak menjadi perkara yang dihisab atau dihitung. Adakah dengan sebab ia sememangnya janji Allah S.W.T melalui lisan rasul S.A.W yang merupakan kebenaran Wahyu yang mana telah berlaku kepada umat Islam mutakhir ini ataupun ianya adalah dosa yang disengajakan oleh mereka yang lalai kepada Allah S.W.T.?

Jawapan kepada persoalan ini secara jelas boleh didapati daripada hadith Rasulullah S.A.W yang merupakan kebenaran Wahyu yang tidak boleh dipertikaikan lagi, serta kita mengambil pengajaran daripada suri teladan yang terdapat pada diri baginda sendiri, peristiwa Hijrah baginda, dan kita menuruti sunnahnya yang mulia sebagai panduan di dalam kehidupan kita sebagai Muslim.Hadith tersebut adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Tsauban R.A, maka telah bersabda Rasulullah S.A.W. satu kalimah yang mengejutkan iaitu , Telah bersabda Rasulullah S.A.W : “Adalah dekat ke atas satu umat di mana mereka mengerumuni dan meminta pertolongan kepada kamu semua sebagaimana mereka mengerumuni makanan yang berada di dalam bekasnya” . Jadi, hadith ini membawa maksud bahawa akan datang satu zaman ke atas umat Islam yang mengerumuni padanya umatnya ( iaitu menyeru di atara satu sama lain) untuk memenuhi kepentingan umat Islam itu sendiri dan keadaan diri mereka…Dalam kata lain, mereka datang untuk makan, serta mengajak umat Islam lain untuk makan bersama mereka.

Ketika mana para Sahabat mendengar perkataan ini maka mereka mengambil perhatian yang penuh, serta juga kebimbangan mereka semua mengenai perkataan Baginda tersebut. Maka telah berkata salah seorang daripada mereka: “Adakah kerana bilangan kami ketika iu sedikit?” Tidak perlu tidak perkara yang harus kita ketahui adalah bilangan kita akan menjadi terlalu sedikit daripada sudut setiap umat di bumi yang datang untuk makan bersama kita atau mengerumuni untuk memohon pertolongan kita. Maka rasulullah memberi kejutan lagi dengan sabdaan Baginda: “Bahkan kamu pada masa itu sangat ramai bilangannya” iaitu dalam anggaran 1300 milion, kemudian rasulullah S.A.W menyambung lagi dengan perkataan yang berat: “Tetapi kamu semua umpama buih-buih banjir/bah”

Apakah yang dimaksudkan dengan buih banjir di sini? Maka telah datang perkara yang menyatakan pertolongan hamba di dalam Syarah Sunan Abi Daud bahawa yang dimaksudkan dengan Buih itu adalah: Kotoran-kotoran yang memenuhi banjir atau bah itu. Apabila mengalir ke barat atau timur, maka ia akan membawa dan menjauhkan kotoran itu. Begitulah gambaran kepada keadaan Umat Muslimin dengan perkara yang berat dan sukar diterima ini. Namun, inilah kalam Saidina Mustafa Rasulillahi S.A.W yang perlu kita ingati serta, baginda memperkatakan sesuatu yang akan berlaku dengan pasti dan hakikatnya, ia telahpun berlaku pada masa ini iaitulah “Tetapi kamu adalah umpama buh-buih banjir”. Kemudian marilah kita meninjau daripada sudut tafsir pula. Bersabda Rasulullah S.A.W: “Dan Allah S.W.T akan mencabut daripada diri musuh-musuh kamu sifat takut dan gerun kepada kamu” . Sesungguhnya Allah S.W.T lah yang mencabut rasa takut dan gerun daripada hati musuh-musuh kita! Iaitulah mereka menjadi berani untuk menentang kita… “Serta Allah akan mencampakkan ke dalam hati-hati kamu penyakit Wahan”. Maka telah bertanya seseorang: “Wahai rasulullah S.A.W, apakah itu Wahan?” Apakah penyakit yang merbahaya yang membawa persoalan suka dan takut ini dalam diri Umat ini, serta perkataan yang melemahkan, menakutkan hati umat Muslimin ini? Maka telah berkata rasulullah S.A.W : “Suka kepada dunia dan takut kepada kematian”

Akhirnya, moga-moga kita semua dapat mengambil muhasabah daripada peringatan Rasulullah S.A.W tentang perkara yang berlaku kepada umat Islam pada hari ini..Inilah punca terbesar yang meyebabkan umat Islam terus ditindas dan dihina tanpa sedikitpun rasa belas kasihan kerana hakikatnyaAllah S.W.T telah mencabut perasaan gerun mereka kepada kita semua selaku umat yang dimuliakan oleh Allah S.W.T dengan Islam ini. Jelasnya, hendaklah kita sentiasa mengingati tujuan dan matlamat kita dihidupkan oleh Allah S.W.T di atas muka bumi ini sebagai hamba supaya kita akan menjadi umat yang benar-benar bertaqwa kepada Allah S.W.T. dan berusaha mengelakkan diri daripada menjadi golongan yang cintakan dunia dan takutkan mati pada jalan Allah S.W.T. Akhirnya, penulis menutup tulisan penulis pada kali ini dengan kata-kata yang berbunyi: “Sekiranya Orang Muslim mencintai dunianya lebih daripada akhiratnya, Sekiranya mereka mentakuti mati pada jalan Allah S.W.T, tidak perlu tidak ini akan menjadi suatu akibat, bahawa mereka akan dicemuh oleh golongan yang kecil dan besar, dan semua ahli Timur dan Barat akan membalas perbuatan mereka…” Wallahua’lam…

Bebaskan Dirimu daripada Cengkaman Nafsu!

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita