;

Jumaat, Mac 05, 2010

Pagiku akan kutinggalkan Dunia, dan Berpisah dengan Saudaraku!



Diriwayatkan oleh al-Mazni, bahawa beliau telah berkata:

"Aku telah masuk ke dalam kamar Imam al-Syafie Rahimahullahu Ta'ala, di waktu beliau sedang sakit menghadapi Sakaratul Maut, maka aku bertanya kepadanya:

"Bagaimana keadaan tuan pada pagi hari ini"?

Beliau berkata:
"Pagi hariku adalah aku akan meninggalkan dunia ini, dan berpisah dengan saudaraku semuanya, dan dengan keburukan amalku, aku akan menemui-Nya, dan juga gelas derita dan sakarat, maka demi Allah sesungguhnya aku tidak tahu, adakah ruhku ini akan menuju ke syurga, maka aku akan mengucapkan penghargaan, dan jika ke neraka, maka akan menjadi satu kesedihan".

Beliau kemudiannya bermadah:

"Ketika membeku jiwaku dan sempit usahaku, aku menjadikan pengharapanku sepertimana keampunan-Mu sebagi satu penyerahan tatkala terasa besar dosaku ketika aku hidup, dengan keampunan-Mu Tuhanku, adalah keampunan-Mu Maha Agung, Maka sentiasalah Kamu Mengampuni yang mana keampunan-Mu tidak akan hilang, Pemurah lagi Maha Pengampun dengan penuh kebaikan dan kemuliaan".

Al-Fatihah buat Imam al-Syafie yang sentiasa berada di dalam hati kita semua ini. Moga Allah s.w.t sentiasa mencucuri rahmat dan keampunan ke atas roh beliau yang mulia.Amiin.

Wallahu'alam..

Sumber: "Manaqib al-Syafie" (2/28), "Tabaqat al-Kubra" (1/295), serta dimuatkan oleh Syeikh Nuruddin di dalam kitabnya "مع أولياء الله الصالحين"




Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita