;

Ahad, Mac 07, 2010

Tahanlah Dirimu itu!

30B78231DC

Berpantang (menahan diri) daripada segala yang haram adalah wajib bagimu, kalau tidak, maka tali kehancuran akan menjeratmu. Kau takkan lepas darinya, kecuali dengan kasih-sayang Allah s.w.t.  Nabi  Muhammad s.a.w. bersabda bahawa asas agama adalah menahan diri daripada segala yang haram, sedang kebinasaannya adalah kerakusan.

Umar bin al-Khattab r.a pernah berkata:

"Kami biasa berpantang dari sembilan per sepuluh dari hal-hal yang halal, sebab kami khuatir kalau-kalau kami terjatuh ke dalam hal-hal yang haram."

Abu Bakar al-Siddiq pernah berkata:

"Kami biasa menghindari tujuh puluh pintu dari hal-hal yang halal, kerana kami khuatir akan keterlibatan di dalam dosa."

Peribadi-peribadi ini berlaku sedemikian adalah untuk menjauhkan diri daripada segala yang haram. Mereka bertindak berdasarkan sabda Nabi saw.:

"Ingatlah! Sesungguhnya setiap raja memiliki sebuah padang rumput yang terjaga. Sedang padang rumput Allah ialah hal-hal yang dilarang-Nya."

Maka, orang yang berbeza di sekitar padang rumput itu, boleh memasukinya. Namun, orang yang memasuki benteng raja, melewati gerbang pertama, kedua dan ketiga, hingga sampai di singgasana, adalah lebih baik berbanding orang yang berada di pintu pertama.

Maka, bila pintu ketiga telah tertutup baginya, hal itu takkan merugikannya, sebab ia tetap berada di balik dua pintu istana, dan ia memiliki milikan raja, dan tenteranya dekat dengannya. Tapi, bagi orang yang berada di pintu pertama, jika pintu ini tertutup baginya, maka ia tetap sendirian di padang yang terbuka, mungkin-mungkin sahaja akan diterkam oleh serigala dan musuh, dan mungkin-mungkin saja ia binasa.

Begitu pula, orang yang menunaikan perintah-perintah Allah s.w.t akan dijauhkan darinya daripada berharap kepada pangkat dan diri sendiri, dan ia akan terbebas dari kedua hal ini. Dan ia tetap berada di dalam hukum. Bila kematian merenggutnya, maka ia berada dalam kepatuhan dan pengabdian. Dan amal kebajikannya pula akan menjadi saksi baginya.

Orang yang diberi kemudahan, sedang ia tak menunaikan kewajiban-kewajibannya, jika kemudahan itu dicabut darinya dan ia terputus dari pertolongan-Nya, maka hawa nafsu akan menguasainya, dan ia akan tenggelam dalam hal-hal yang haram, terkeluar daripada hukum, bersama dengan para iblis, yang mana mereka adalah musuh-musuh Allah s.w.t, dan akan menyimpang daripada jalan kebenaran. Maka, jika kematian merenggutnya, sedang ia belum bertaubat, maka ia akan binasa, jika Allah s.w.t tidak mengasihinya.

Jadi, bahaya itu terletak pada melengah-lengahkan sesuatu, sedang keselamatan terletak pada kewajiban yang dipenuhi.

Wallahu’alam…

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita