;

Ahad, November 16, 2008



Tiada seorang Muslim yang tiba padanya waktu sembahyang fardhu lalu dia menyempurnakan wuduk dan khusyuk serta rukuk,sujudnya melainkan sembahyang itu menjadi penebus dosanya yang telah lalu selama dia tidak berbuat dosa besar dan yang demikian itu sepanjang masa" (Riwayat Muslim dari Uthman r.a.)

Dari An-Nawwas bin Sim'an r.a, dari Nabi SAW yang bersabda : " Kebajikan itu adalah budi pekerti yang baik. Dan dosa pula adalah apa yang tersimpul di dalam diri engkau dan engkau benci bahawa ia diketahui manusia mengenainya. -Riwayat Muslim

Rasullulah bersabda, "Tiada suatu yang lebih kusukai dari dua tetesan, yaitu tetesan darah yang tumpahan darah karena jihad fisabilillah dan tetesan air mata yang mengalir karena rasa takut dan rindu kepada Allah" (HR Turmudzi).

Rasulullah bersaba, "Tidak akan masuk ke dalam neraka seorang yang menangis karena takut kepada Allah" (HR.Tirmidzi dan Abu Hurairah ra).

Jika Allah menghendaki kebaikan bagi hamba-Nya, maka Dia menyegerakan hukuman di dunia. Jika Allah menghendaki keburukan bagi hamba-Nya, maka Dia menahan hukuman kesalahannya sampai disempurnakannya pada hari qiamat." (HR. Imam Ahmad, At-Turmidzi, Al-hakim, Ath-Thabrani, dan Al-Baihaqi).

Seorang pemuda bertanya,"Ya Muhammad, apa itu Islam?" Rasulullah (s.a.w) pun menjawab,"ISLAM ialah mengucapkan tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah, menunaikan solat,membayar zakat,berpuasa sepanjang bulan Ramadhan dan menunaikan hajji ke Baitullah apabila berkemampuan." Pemuda itupun berkata,"Engkau telah berkata benar." Kami terperanjat dengan tingkah laku pemuda itu, dia yang menyoal dia juga yang membenarkan. Seterusnya pemuda itu berkata lagi,"Apa itu Iman?" Nabi Muhammad (s.a.w.) menjawab,"IMAN ialah percaya kepada Allah,percaya kepada Malaikat, percaya kepada kitab-kitab,percaya kepada para Nabi dan Rasul, percaya kepada Hari Kiamat dan percaya kepada Qadha dan Qadar (perkara baik dan buruk telah ditentukan oleh Allah)." Pemuda itu pun membalas,"Engkau telah berkata benar." Dia berkata lagi,"Apa itu Ihsan?" Rasulullah (s.a.w) menjawab,"Ihsan ialah kamu menyembah Allah seperti kamu dapat melihatNya,walaupun kamu tidak dapat melihatNya,sesungguhnya DIA dapat melihat kamu." Pemuda tadi berkata lagi,"Bilakah Hari Kiamat?" Rasulullah (s.a.w) berkata,"Yang ditanya tidak lebih tahu daripada yang bertanya." Dia terus bertanya lagi,"Apakah tanda-tanda kedatangannya?" Rasulullah (s.a.w)menjawab,"Apabila seorang hamba perempuan melahirkan anak yang akan menjadi Tuan kepadanya dan apabila yang dahulunya pengembala kambing yang berkaki ayam dan telanjang serta tidak terurus,mula membina bangunan pencakar langit dengan penuh kesombongan." Setelah itu pemuda itu pun terus pergi.Aku tunggu sebentar dan Rasulullah (s.a.w.) pun bertanya ,"Ya Umar tahukah kamu siapa yang telah datang tadi?" Aku menjawab,"Allah dan RasulNya jua lebih mengetahui." Baginda berkata,"Itulah Jibril.Dia datang untuk mengajar kamu tentang agama kamu." (Hadith riwayat Muslim)

Rasullulah s.a.w bersabda :“Bertaqwalah kamu kepada Allah dan berlaku adillah dalam ( hal ) anak-anakmu” ( Sahih. R Bukhari & Muslim )

Rasullulah s.a.w bersabda : “Bertaqwalah kamu kepada Allah, lakukanlah solat lima ( waktu ) mu,
berpuasalah di bulan Ramadhan, tunaikanlah zakatmu dengan senang hati, taatilah orang yang memegang urusanmu, engkau akan masuk syurga Tuhanmu”. ( Sahih. R.Tirmidzi, Ibnu Hibban & Haakim )

Rasullulah s.a.w bersabda : “Ibadat yang paling utama adalah berdoa”( Sahih R.Haakim, Ibnu’Adi & Sa’d)

Sesiapa yang datang berjumpa tukang sihir (dukun)dan bertanya sesuatu kepadanya ( menilik) ,tidak akan diterima solatnya 40 malam.” Riwayat Muslim

Hadith Rasullulah s.a.w. : "Siapa yang membunuh diri dengan meminum racun, maka racun itu akan tetap berada di tangannya dan diminumnya dalam neraka jahanam" (Abu Hurairah r.a.)

Ada terdapat di kalangan dosa-dosa itu tidak dapat dihapuskannya, kecuali dengan cita-cita dan hasrat
seseorang itu untuk mencari nafkah hidup." (Riwayat Muslim)

Siapa yang membelanjakan untuk dirinya sendiri,supaya badannya sihat, maka perbelanjaan itu adalah
sedekah. Begitulah juga siapa yang memberi saraan terhadap isteri dan anaknya dan ahli rumahnya maka
semua dikatakan sedekah (Riwayat Ahmad)

Orang yang kuat itu bukanlah yang pandai bergulat, tetapi yang dapat menguasai diri di kala ia marah" (HR. Imam Ahmad dan Ibnu Hibban)

Dalam satu hadis sahih telah menceritakan bahawa syaitan telah berkata kepada Abu Hurairah: "Barangsiapa yang membaca ayat-ayat al Kursi sebelum tidur, dirinya sentiasa di dalam peliharaan Allah manakala syaitan sekali-kali tidak mampu mendekatinya sehinggalah ke waktu pagi''.Rasulullah S.A.W. telah bersetuju dengan cerita Abu Hurairah tersebut sambil berkata: "Ia telah bercakap benar kepada engkau, walhal ia sendiri sememangnya penipu." (Riwayat al Bukhari).

Sesiapa yang suka supaya dikabulkan doanya oleh Allah di waktu kesulitan dan kesusahan, maka hendaklah dia memperbanyakkan doa di waktu sengan". (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Allah membenci tiga perkara iaitu mengumpat, berjudi dan membazirkan wang. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Tiada ulasan:

Selamatkan Kutub Sittah

Selamatkan Kutub Sittah

Pimpinan PMRAM

Pimpinan PMRAM

Ayuh Meriahkannya

Ayuh Meriahkannya

Ingin Menjadi Usahawan Berjaya..Klik sini!

Renungan

A song for gaza

Untukmu Palestin!

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita

Pertahankan Hak Kita